Вівторок, 13 березня 2018 року № 20 (19567)
http://silskivisti.kiev.ua/19567/print.php?n=38359

  • Гаряча тема

До розкурочення готуйсь!

Микола ЯСЕНЬ.

Дніпропетровська область.

Нещодавно у П’ятихатському районі на станції «Ерастівка» Придніпровської залізниці зійшли з рейок кілька вагонів вантажного потяга, що віз металеві вироби. Причина? Ватага хвацьких хлопців на ходу скидала на землю вантаж, аби потім здати його на брухт. Чимала залізяка потрапила під колеса одного з вагонів…

НАДЗВИЧАЙНИЙ випадок? Якби ж то! Лише торік залізничники більш як тисячу разів ловили у своїх поїздах «заготівельників» чорного лому. Нещодавно застукали на гарячому літнього чоловіка, котрий з-під рейок виймав підкладки разом із костилями. Можна уявити, якою катастрофою могли закінчитися його дії. Тим часом спійманий зловмисник, аби пом’якшити свою вину, пояснював, що він виймав підкладки не всі підряд, а через одну!

Від збирачів брухту потерпають не тільки залізничники. Страждають, калічаться і гинуть безневинні люди. Протягом останніх трьох років у Кам’янському та Кривому Розі трапилося кілька випадків, коли у відкриті каналізаційні колодязі провалилися вуличні перехожі, бо металеві кришки поцупили збирачі вторинної сировини. Двоє потерпілих, жінка та дитина, загинули.

Кількість знятих люків на пунктах прийому лому може збільшитись, як і телефонних кабелів, збитки від крадіжок яких в області обчислюються мільйонами гривень. Непрацюючі з цієї причини стаціонарні телефони у квартирах городян стали масовим явищем. Що ж нас чекає далі? Запитання не риторичне, бо металургійні та брухтозбиральні структури за підтримки кількох народних депутатів у разі ухвалення оновленого законопроекту №7479 «Про детінізацію ринку металургійної сировини» готові перетворити наші міста і села в розорені території без кришок люків та інженерних комунікацій, інших металевих приладів, споруд і огорож.

Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо операцій із брухтом» зареєстрований у Верховній Раді нещодавно — 17 січня нинішнього року. Але вже наступного дня він був переданий до Комітету з питань економічної політики. Тож саме час ударити на сполох, аби потім не чухати потилиці, пожинаючи гіркі плоди від, як записано у проекті закону, «відміни заборони збору промислового брухту фізичними особами і мінімізації нагляду над пунктами приймання брухту».

Досі брухт, який надходить на металургійні підприємства України, поділявся на зібраний промисловими заготівельниками і той, що добули побутові збирачі. Промисловий брухт — це найрізноманітніші металеві вироби, які, відслуживши свій вік, були списані на переплавку. А побутові заготівельники часто-густо безчинствують: знімають, здирають, відбивають, відпилюють, виламують усе залізяччя, що потрапило на очі. В тому числі й новенькі вироби з кольорових і чорних металів із залізничних вагонів, а також ті, що «під ногами», — каналізаційні кришки-люки. Тому-то діяльність останніх треба ретельно контролювати, водночас забороняючи приймальним пунктам брати від них брухт, котрий не можна зарахувати до вторинної сировини. Новий законопроект пропонує ці розмежування й обмеження скасувати. Більше того, брухтозбиральні пункти і підприємства, згідно з ним, мають бути звільнені навіть від контролю «за джерелами походження брухту, який здають їм не тільки промислові, а й побутові заготівельники». На голову не налазить: їм хочуть дозволити приймати цілком годящі деталі чи вироби з металу!

Запропонований закон про брухт також передбачає позбавлення місцевих, обласних та районних держадміністрацій, міських рад права регулювати операції із вторинною сировиною чорних і кольорових металів. Іншими словами, є намір дозволити всім без винятку — і офіційним, і нелегальним заготівельникам, а також переробникам брухту займатися справою на свій розсуд, страх і ризик. Щоправда, законодавець уповноважує органи правопорядку контролювати всіх, хто збиратиме, прийматиме, заготовлятиме та постачатиме замовникам металеві «відходи». Та якось не віриться, що наша Національна поліція зможе припинити розкрадання й розкурочення всього залізного у селах та містах, на численних комунальних і виробничих об’єктах, де металеві конструкції й вироби не охороняються постійно. Навпаки, з огляду на безробіття, низький рівень життя переважної більшості громадян місцеві «експерти» прогнозують збільшення випадків розкрадання кондиційних металевих інженерно-комунікаційних систем і мереж. Потерпатиме і приватний житловий сектор, відтак зросте небезпека для населення.

Сумніватись у погіршенні стану справ не доводиться. І нині фактів нахабного та хижацького «брухтозаготівельного бізнесу» в багатьох населених пунктах Дніпропетровщини більш ніж досить! Ось свіжий приклад із Кривого Рогу. Одна з вулиць у Саксаганському районі з обох боків обрамлена металевими відбійниками, призначення яких — не давати автотранспорту «вилітати» за межі проїжджих смуг. Їх вирізають мало не щоночі, а поліція не може спіймати злодіїв. Залишаючись невловимими, негідники взялися за «демонтаж» залізного мосту на річці Саксагань.

Кому вигідно запустити неконтрольований процес «збору» брухту, здогадатися неважко. За роки незалежності в Україні знищили й порізали на брухт чи не всі заводи (з корпусами й обладнанням), який горами у вагонах і на кораблях вивезли у Європу як вторсировину. Як наслідок — металургам нема чого «кидати» у мартенівські печі, щоб виплавляти високоякісні марки сталі. Натомість наплодилося тисячі підприємств із заготівлі, переробки та підготовки до збуту брухту чорних металів. Густою сіткою оповили Україну й дочірні пункти з прийому лому — легальні, напівлегальні й зовсім незаконні.

Які «відкати» пообіцяли вони народним депутатам, якщо останні подають і реєструють, збираючись гаряче лобіювати і схвалювати законопроект про «деякі зміни», читай — оборудки із брухтом, що завдасть непоправної шкоди країні. Горе-нардепи остаточно втратили почуття совісті й обов’язку, якщо так відверто ладні заробляти на руйнації міст і сіл своєї держави. Можливо, відчувають, що терпіння виборців вичерпується і намагаються вхопити останнє?

Та все ж хочеться вірити, що більшості нардепів вистачить здорового глузду не ухвалювати підступний і небезпечний законопроект за №7479. Утім, особливо не надіючись на розум «верхів», депутати міськради Кривого Рогу створили надзвичайну комісію, яка має регулювати операції з незаконним обігом брухту. Міський голова Юрій Вілкул намагався пригасити запал депутатів, мовляв, немає у них на це права, однак народним обранцям вистачило голосів не послухатися мера. Розбій «заготівельників» лому допік так, що більше терпіти нема сил.

P.S. Коли матеріал був підготовлений до друку, стало відомо, що міський голова Кривого Рогу Юрій Вілкул таки підписав розпорядження про створення спеціальної депутатської комісії для «контролю за здійсненням операцій з брухтом». А примусило його до цього те, що за дві ночі мало не півміста залишилося без люків на каналізаційних колодязях. Тим часом в обласному центрі з ініціативи міської ради була оголошена операція «Дамоклів меч», у ході якої обстежується територія міста, і у разі виявлення нелегального пункту приймання вторинної сировини його негайно демонтують. Протягом кількох днів було зачинено більше десятка підпільних пунктів. І що «цікаво» — практично всі вони виявилися… нічийними. Правоохоронці повідомляють, що кількість крадіжок заліза зменшилась у рази! Бо який резон злодіям ризикувати, якщо «трофеї» немає куди збувати?