Архів
Вівторок,
7 серпня 2018 року

№ 60 (19607)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Соняшник
  • За рубежем
НАТО: арабський формат

США взялися за створення військового альянсу кількох дружніх до них близькосхідних країн.

Докладніше...
Довгоочікуваний мир

У ПІВДЕННОМУ СУДАНІ припинилася громадянська війна.

Докладніше...
Півтисячі євро — і ти громадянин

ІТАЛІЯ. У міграційній службі спалахнув бучний корупційний скандал.

Докладніше...
А президент проти

МОЛДОВА. Президент Ігор Додон пригрозив мітингами в разі обмеження його повноважень парламентом.

Докладніше...
Сенсаційний технологічний проект

У КИТАЇ побудують найбільший у світі підводний тунель.

Докладніше...
Таке не повинно повторитися

ЯПОНІЯ хвилиною мовчання вшанувала пам’ять жертв ядерної атаки США на Хіросіму.

Докладніше...
Вітри перемін

КУБА. Парламент схвалив проект нової конституції.

Докладніше...
Версія для друку          На головну
  • Освіта

Шкільні підручники: настав час змін

Олена БЕГМА.

Фото з архіву редакції.

Міністерство освіти перевірило шкільні підручники щодо вмісту в текстах та завданнях дискримінаційних слів і зображень, що можуть травмувати дитячу душу. Експертна комісія постановила: вилучити з навчальних книжок слова «негри», «жиди», «цигани», «батьки», замінивши їх «на більш коректні висловлювання», а також змінити усталений образ людей похилого віку та ще включити людей з інвалідністю. Це мало великий резонанс і спричинило неоднозначну реакцію суспільства.

БІЛЬШІСТЬ громадян погоджується з тим, що слово «жид» є анахронізмом, ще й звучить із дещо образливим відтінком. Щодо слова «негр», яке в Америці вважається расистським і політично некоректним, то в Україні воно зберегло своє початкове нейтральне значення й саме по собі не має такого негативного забарвлення. Як, до речі, і «цигани». Втім, тепер перші у підручниках стануть виключно «темношкірими» (або афроукраїнцями — є й така пропозиція), другі — ромами.

Так само багато хто погодився з тим, що у підручниках початкової школи давно уже час змінити всі тексти і малюнки, де бабусі і дідусі зазвичай підсліпуваті, в окулярах, благенько вдягнені, сумні й немічні. Так повелося ще з радянських часів. Сучасній 8-річній дитині, у якої бабуся енергійна, життєрадісна і самодостатня, важко це збагнути. Чому немає таких бабусь у підручниках початкової школи? Цю ситуацію теж виправлять.

Крім того, експертиза шкільних підручників виявила, що в них повністю відсутні герої, які представляють людей з інвалідністю. Таке враження, що їх у нашому суспільстві просто нема. Хоча насправді це не так. Сьогодні 6% населення нашої держави — близько 2,5 млн осіб — це люди з інвалідністю. З наступного навчального року загальноосвітні школи взагалі зобов’язані приймати на навчання дітей із особливими потребами — створювати інклюзивні класи. Тож Міністерство освіти наполягає на присутності у текстах та малюнках у підручниках людей з інвалідністю, які є повноправною частиною соціуму.

Утім, не передати словами, скільки гострих критичних списів полетіло на адресу МОН за те, що ті занесли в дискримінаційний список слово «батьки», запропонувавши замінити їх на «рідні». Соціальні мережі переповнили відгуки на кшталт: «Як ви сміли зазіхнути на святе для кожного українця?..» Посипались і погрози на кшталт: «МОН руйнує інститут сім’ї в Україні…»

Серйозне звинувачення! З цього приводу Міносвіти вже опублікувало роз’яснення. Ні, із літературних текстів це слово не видалять. Натомість пропонується замінити слово «батьки» на слово «рідні» у завданнях на кшталт: «Разом із батьками обговори, де можна гратися». Або «Разом із батьками склади розпорядок дня вашої родини». У цьогорічному підручнику для 1-го класу також є запитання «Як і де познайомились твої батьки?». МОН називає його некоректними і вбачає в цьому можливу дискримінацію за сімейним станом. Адже нерідко трапляється, що мама сама виховує дитину, або мама чи тато вже перебувають в іншому шлюбі і не бажають говорити про біологічного батька/матір дитини. На жаль, є діти, у яких батьки померли, тож вони виховуються родичами. Звичайно, їм важко розповідати про знайомство мами й тата. Ця ситуація особливо загострена, бо частина дітей втратила своїх батьків внаслідок російської агресії на Сході України. Тож у зауваженнях МОН ідеться про те, щоб автори підручників насамперед керувалися метою, аби діти не зазнавали подібних негативних емоцій. До відома: сьогодні в Україні майже три мільйони дітей проживають у неповних сім’ях, а це 40% усього неповнолітнього населення країни.

Крім цього, ознаки дискримінації, на думку МОН, мають і ті завдання, які зображують хлопчиків/дівчат у стереотипних ролях, тим самим пропагуючи «застарілі форми поведінки». Так, це можуть бути уявлення, що про дітей можуть піклуватися лише дівчата чи що за технічними професіями можуть працювати виключно хлопці. Але все ж із цим положенням можна посперечатися. Бо як же наші одвічні сімейні цінності, народні мудрі традиції виховання дівчаток і хлопчиків, яким у родині в дорослому житті зазвичай відводиться певна гендерна суспільна роль, розуміння своєї приналежності до тієї статі, яка була в тебе від народження, роль чоловіка і жінки у суспільстві?

Звичайно, можна погоджуватись чи ні із вищеназваними висновками експертної антидискримінаційної комісії МОН. Проте в усьому цьому все ж вбачається добрий знак: освітнє відомство нині перебуває під прицілом контролю громадськості.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Оце так кубло!
Читати
Хочуть мандрувати?..
Читати
...Скоріше, працювати
Читати
Обіцяють залізних птахів
Читати
Скільки коштує волевиявлення
Читати
Свобода слова в небезпеці
Читати
Дивімось наше
Читати
Що обирають відмінники?
Читати






При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове