Архів
Вівторок,
5 травня 2020 року

№ 33 (19781)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Травень
  Версія для друку          На головну
  • Повертаючись до надрукованого

Бабин Яр: «Ніколи знову» чи «Голокост-Діснейленд»?

Олена КОЩЕНКО.

«Хто нас навчатиме історії» — таку статтю було опубліковано у номері за 30 квітня. У ній ішлося про російський фільм «ДАУ. Дегенерація», який сколихнув Україну сценами насильства над немовлятами. Останніх спеціально брали для зйомок із сиротинців Харківщини. У той же час режисера фільму Іллю Хржановського призначено художнім керівником меморіального центру «Бабин Яр»…

ЯК МОЖЕ людина, яка сповідує такі аморальні методи у своїй роботі, вирішувати долю концепції створюваного нині меморіалу Голокосту? Країною прокотилася хвиля обурення.

Тим часом 65 українських науковців — дослідників історії Другої світової війни та діячів культури підписали відкритого листа главі уряду та членам наглядової ради «Бабиного Яру». Вони закликали звільнити скандального російського режисера з поста художнього керівника меморіалу. Навівши ряд переконливих аргументів на захист своєї позиції, водночас зазначили, що не тільки українці обурені тим, що вже почав «творити» у цьому комплексі Хржановський.

Так, 23 квітня нідерландський історик Карел Беркгоф, головний історик меморіалу з лютого 2017-го по січень 2020 року, заявив про неможливість подальшої міжнародної підтримки проєкту «Бабин Яр» з етичних міркувань. Він послався на драматичні зміни в інституції, що розпочались якраз після призначення Хржановського. Й особливо різко висловився щодо запропонованих останнім методів меморіалізації трагедії Бабиного Яру. Серед них — побудова «психометричних алгоритмів», тобто «участь в експериментах, в яких відвідувачі опинялися б у ролі жертв, колабораціоністів, нацистів і військовополонених, котрих би змушували спалювати трупи». Словом, за ідеєю російського режисера, меморіал має перетворитись на такий собі «театр жахів», пригодницький квест-комплекс із лабіринтами-пастками для охочих до гострих відчуттів із потужним викидом адреналіну. Карел Беркгоф назвав пропозиції Хржановського такими, що порушують Міжнародний статут меморіальних музеїв.

Також із цієї ж причини з меморіального центру «Бабин Яр» пішов і куратор робочої групи з формування експозиції Дітер Богнер. Провідний світовий експерт із проєктування музеїв різко розкритикував представлену Хржановським концепцію меморіалу, яка «не має нічого спільного з ушануванням пам’яті жертв Голокосту». На думку віденського вченого, основна експозиція стане схожою на «Голокост-Діснейленд, а не на місце пам’яті і рефлексії над неймовірною трагедією, що сталась у роки Другої світової війни у Бабиному Яру і Східній Європі». «Однак я все ж сподіваюсь, що ви знайдете спосіб зробити меморіал місцем, яке не випадатиме із загальносвітової концепції «ніколи знову», — йдеться наприкінці у його зверненні до дирекції меморіалу.

Водночас науковці і митці, що підписали листа-звернення, вже від імені українського суспільства вимагають відновити роботу і громадської ради меморіального центру Голокосту «Бабин Яр» у Києві, розпущеної 30 вересня минулого року взагалі без пояснення причин. Проте останні всі на видноті — усунути український народ від створення меморіалу, започаткованого в 2016 році коштом російських олігархів Германа Хана і Михайла Фрідмана (а саме на їхнє запрошення Хржановський і приїхав в Україну обіймати цю посаду, чого і не приховує). Вітчизняні вчені й творчі працівники нагадали членам наглядової ради, що створення меморіалу — це не чиясь приватна забаганка попри нехай і щедрі благодійні пожертвування, а спільна справа українського народу, української влади та доброчесної міжнародної зацікавленої спільноти.

Ми вже писали, що наглядова рада меморіалу взялась захищати російського режисера та його «креативні» мистецькі ідеї у кінопроєкті «ДАУ». 22 квітня на офіційному сайті меморіального центру Голокосту «Бабин Яр» з’явилась заява інституції, в якій, зокрема, значиться: «Ми не можемо давати професійну оцінку цим фільмам та методам і прийомам, за якими вони створені». Вони наголошують на широкому міжнародному резонансі й навіть успіху «ДАУ», зокрема на присудженні одного з головних призів Берлінського міжнародного кінофестивалю стрічці «ДАУ. Наташа». Щоправда, при цьому оминають увагою численні суспільні скандали, якими супроводжувались її попередні покази у Берліні та Парижі. Французька і німецька преса у 2019-2020 роках недвозначно критикувала автора за сцени не симульованого насильства та прояви расизму й узагалі поставила під сумнів етичність творчого методу Хржановського.

А що ж сам російський режисер? Він вважає, що «всі ці скандали» навколо нього в Україні влаштовує… «організована злочинна група». Про це він заявив в інтерв’ю виданню Вird in Flay. При цьому ще й самовпевнено стверджував, що його в жодному разі не усунуть від участі у проєкті «Бабин Яр». «Мене було залучено наглядовою радою меморіалу, яка складається з дуже різних людей, котрі спираються на мої художні досягнення або притаманні мені навички і на ставлення до цього проєкту у світі», — заявив Хржановський.

Тим часом ювенальні прокурори Харківської області відкрили кримінальне провадження за фактом можливого катування дітей під час зйомок фільму в Харкові. А після низки бучних самовідставок провідних зарубіжних експертів, раніше залучених до реалізації проєкту «Бабин Яр», та серйозних обвинувачень на адресу Хржановського українські парламентарі також звернулися до наглядової ради меморіального центру з приводу скандального режисера з Росії. Вони так само вважають, що він не має права працювати в київському меморіалі. Та чи зважать на все це російські олігархи, які нині «заправляють справами» у Бабиному Яру? Питання залишається відкритим, воно на порядку денному українського суспільства. Бо нам не потрібна власна історія, написана під чужу диктовку.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Фіксують нові випадки
Читати
Відновлюється надання меддопомоги
Читати
Обмеження будуть послаблені
Читати
Витримали не всі
Читати
Усе ще вивозять зерно
Читати
Обвинувачені на волі
Читати





При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове