|
Версія для друку На головну Автопарк на полиці Віктор ЗЕЛЕНЮК. Вінницька область. |
Фото автора. |
У
своїй двокімнатній квартирі на останньому поверсі дев’ятиповерхівки Олександр
Басєєв облаштував мініатюрний автопарк із 337 моделей світового автопрому. Вони
тісними рядами вишикувалися на полицях звичайної посудної шафи. СЮДИ,
звичайно, не водять екскурсантів, але про незвичне захоплення відставного
майора-афганця із Жмеринки знає чимало людей. Серед багатьох колекціонерів
міста він єдиний, хто у такий спосіб плекає любов до техніки, виготовленої у
мініатюрних масштабах. А все
почалося з далекого вже лютого 1979 року, коли молодий лейтенант Басєєв
проходив службу в місті Тула. В одному з місцевих магазинів він звернув увагу
на незвичну іграшку — маленьку копію «Москвича-403» із дверцятами, капотом і
багажником, які відкривалися. На пакувальній коробці було зазначено, що в СРСР
розпочали випуск серії масштабних автомобілів вітчизняних зразків. — Це мене
так зацікавило, що одразу подумалося, а чому б не зібрати їх у домашню
колекцію, — згадує 64-річний Олександр Басєєв. — До відправки на службу в
Афганістан 1981 року в мене вже було 32 моделі. Із собою, звісно, я їх не взяв,
а залишив на зберігання в товариша. Навіть у Кабулі вдалося купити три мініавто
англійського виробництва. Коли ж повернувся в Союз, військова доля закинула
мене в Жмеринку, де я пустив коріння на все життя. Тут створив сім’ю, отримав
квартиру, з дружиною Аліною виховали синів — Олександра та Сергія, маємо дві
внучки. А коли вийшов на пенсію, довелося спробувати хліба і провідника, і
таксиста, і охоронника… Та попри це я не залишав свого захоплення. У Вінниці та
інших містах України налагодив контакти з колегами-колекціонерами, з якими і
досі обмінюємося експонатами. Свою
колекцію Олександр Аркадійович тричі «чистив» — забрав із неї моделі вантажних
машин, мотоциклів і вироби з пластмаси, залишив тільки металеві зразки
мініатюрних ретролегковиків випуску 1950-1960 років минулого століття. Є навіть
із країн, які вже зникли з мапи світу. За його словами, тогочасні машини на
вигляд були дуже солідні: мали великі крила і гарне нікелеве облицювання, не
те, що нині, — стандартні злизані до простоти форми. — У яку
копійку влітає ваше захоплення для сім’ї? — запитую у співрозмовника. — Ми ніколи
не жили на широку ногу, навчилися визначатися з першочерговістю витрачання
коштів, так що на сімейному бюджеті моє колекціонування не позначається. Хоча,
великою мірою, це захоплення не з дешевих. Якщо, скажімо, того першого
«Москвича-403» я придбав за три карбованці і 50 копійок, то зараз за нього
правлять в Інтернеті понад 1200 гривень. На початку 1990-х років у дитячих
магазинах мініавтомобілі коштували 10-12 карбованців, а на так званих блошиних
ринках їх перепродували в три-чотири рази дорожче. Але справжній колекціонер за
ціною не стоїть, головне — вартісний товар… 1992 року
дружина Олександра Аліна Анатоліївна зробила чоловікові до дня народження дуже
оригінальний подарунок — купила у вінницького колекціонера, який розпродував
своє зібрання, мінікабріолет Папи Римського Павла ІІ з його ж фігуркою. А
взагалі Олександрові Аркадійовичу до вподоби авто, що йдуть у комплекті з
фігурками їхніх власників. У його колекції є автобус «ГАЗ-6 АБ» із кінофільму
«Місце зустрічі змінити не можна» з фігурками Шарапова і Жеглова, авто Джеймса
Бонда, Сталіна, Брежнєва. Але дуже шкодує, що свого часу не розшукав модель
авто Джеймса Бонда Aston Martin, оснащену кулеметами і системою
катапультування. Тепер сподівається на удачу колекціонера. У власному
користуванні Олександр Басєєв має автомобіль марки «Жигулі». Він продовжує
пошуки цікавих експонатів для своєї раритетної колекції. Версія для друку На головну |
- З повідомлень інформагентств
Наближається енергетична криза ЧитатиВЖЕ не раз ЗМІ повідомляли про брак вугілля
на складах ТЕС. А позавчора НКРЕКП оприлюднила заяву, в якій зазначила: станом
на 2 лютого запаси палива становлять 431,9 тис. т (291 тис. т — газового та
140,9 тис. т — антрациту) й у 5,5 разу менші порівняно з 4 лютого 2020 року
(тоді було 2,4 млн т). Щоденне зменшення обсягів вугілля загрожує стабільній
роботі енергоблоків ТЕС, бо може спровокувати виникнення загальносистемної
аварії в об’єднаній енергосистемі країни, через що споживачам вимикатимуть
електрику. Голова енергетичного комітету ВР А. Герус заявив, що для проходження
морозів у лютому наша держава потребує імпорту електроенергії. І, очевидно, у
зв’язку з цим 1 лютого було відновлено закупівлю електрики з РФ. Також
імпортується електроенергія з Білорусі. Той же А. Герус запевнив, що завдяки
цьому вдасться стабілізувати ситуацію та уникнути ризиків віялових відключень.
Воно-то, може, й так, але чи не втрапимо ми в енергетичну пастку в майбутньому?
Штрафи відтерміновано ЧитатиПРОБЛЕМІ водіїв, які придбали так звані
євробляхи (автомобілі за кордоном без розмитнення), — вже кілька років, а її
все ніяк не можуть вирішити. Із останніх новин — торік у жовтні уряд дозволив
штрафувати власників таких машин за порушення митного режиму. А нещодавно на
розгляд парламенту надійшли два законопроєкти, якими пропонується внести зміни
до Податкового і Митного кодексів. Згідно з ними, митне оформлення «євроблях»
має здійснюватися без урахування вартості автомобіля та сплати ввізного мита,
відтак операція із ввезеною в Україну до 31 грудня минулого року машиною коштуватиме
близько 1 тис. євро. Один із співавторів проєктів народний депутат О. Ковальчук
повідомив, що Міністерство внутрішніх справ відстрочує штрафування водіїв
«євроблях» на період розгляду законопроєктів (звісно, якщо вони не скоїли
порушень ПДР).
Полювання на Вовка ЧитатиСУДДЯ Павло Вовк — персона одіозна,
голова не менш скандального Окружного адмінсуду м. Києва. Газета інформувала,
що Національне антикорупційне бюро підозрює його у створенні злочинної
організації та керівництві нею, захопленні державної влади, втручанні в
діяльність державних осіб та зловживанні впливом. 1 лютого детективи НАБУ
намагалися вручити П. Вовку клопотання про відсторонення його від посади і тоді
ж поінформували про виклик до Вищого антикорупційного суду (ВАКС) на 3 лютого.
Однак ні голова Окружного адмінсуду, ні інші фігуранти справи у НАБУ не
з’являються, отож їх оголошено у розшук. Днями ВАКС задовольнив клопотання
слідства про примусовий привід до суду П. Вовка для обрання йому запобіжного
заходу. Виконання доручили відповідним підрозділам Національного
антикорупційного бюро.
На ювілей — парад. I супутник... ЧитатиСВЯТКУВАННЯ двох останніх Днів
Незалежності, які випали на президентство В. Зеленського, пройшло в
«пацифістському» ключі: пісні, танці та інші розваги й жодної демонстрації сили.
Глава держави на початку свого політичного шляху говорив, що техніка має бути
на війні, а не в центрі Києва, і що параду держава удостоїться, коли поверне
свої території. Однак 30-річчя Незалежності обіцяє відбутися з «сюрпризом»: В.
Зеленський під час наради заявив, що «в день народження України поряд з іншими
заходами буде проведено парад із залученням військової техніки». Згадав іпро
Крим: відкриється саміт «Кримська платформа» з приєднанням міжнародних
партнерів, які допомагають із деокупацією півострова. Утім, найбільшою
«сенсацією» стало доручення Глави держави до 30-річчя Незалежності (або хоча б
не пізніше цього року) вивести на навколоземну орбіту космічний апарат
дистанційного зондування землі «Січ 2-30 (2-1)». Хоча в одному з виступів він критикував
такі «ювілейні» підходи, мовляв, показувати результати потрібно постійно. Вкупі
з накладеними на пропагандистські телеканали санкціями це дає цікаву картину. У
соцмережах мізкують над причинами зміни поведінки і жартують, мовляв, нашого
Президента, мабуть, попередники покусали…
Більшість — нелегальні ЧитатиНЕЩОДАВНЯ страшна пожежа в незареєстрованому
приватному будинку для літніх людей у Харкові спонукала нашу владу провести
перевірки подібних закладів. Станом на 2 лютого навідалися в 1205 соціальних
об’єктів — будинки для осіб похилого віку, будинки-інтернати для осіб з
інвалідністю, центри для алко- та наркозалежних. З’ясувалося, що 335 з 538
перевірених закладів для престарілих не внесені в Реєстр надавачів соціальних
послуг. А це означає, що в 60% таких будинків нема жодного контролю, відтак
нема й певності в якості послуг, які вони надають. Сподіваємося, наша влада
таки спроможеться навести лад у соцсфері, а не обмежиться черговою перевіркою
для «галочки», як було досі.
|