|
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
Версія для друку На головну
Лізуть у кишеню до громад Віталій НАЗАРЕНКО. Чернігівська область. Уряд планує рятувати державного монополіста Укрзалізницю. Але не зменшенням зарплат топменеджменту чи ліквідацією наглядової ради із заокеанськими утриманцями, від якої жодної користі, не подоланням корупції, а… зниженням виплат громадам за землю. Крім того, деякі ОТГ змушують оплачувати перевезення пільговиків за неприйнятними для них формулами. НОВІ так звані реформи загрожують громадам втратою багатомільйонних надходжень та згортанням соціальних програм. Прикметно, що частина нововведень виходить з аграрного міністерства. На залізничній станції однієї з громад області, яка існує всього рік, вдруге з’являються листівки без підпису, в яких погрожують не зупиняти електропоїздів, якщо не буде сплачено заборгованість за перевезення пільгових категорій громадян. У сільраді переконані: це справа рук залізничників. А відсутність підпису свідчить про спроби залякування та нагнітання соціальної напруженості. Річ у тому, що на зупинках цієї громади сідають мешканці сусідніх ОТГ. Чому в такому разі одні мають платити за всіх? Хто і як рахує пільгові категорії? За якою формулою? Всі ці запитання не лише не мають відповіді, а й, на думку багатьох, містять у собі певний корупційний механізм. Розв’язати проблему можна просто — монетизувавши пільги подібно до субсидій на комірне. Тоді б кожен платив за проїзд і гроші надходили б за призначенням. Проте, найімовірніше, це ніхто не робитиме з двох причин: у тіньовому обігу кошти легше красти (ніхто не знає, скільки пільговиків скористалися послугою), а політики боятимуться втратити електорат. Тож маємо з одного боку туманні натяки, з іншого — нерозуміння та соціальну напруженість. Втім, непрозорі відшкодування — це ще квіточки порівняно з тим, що уряд підготував для громад. Так, за рахунок місцевих бюджетів хочуть дотувати збиткову Укрзалізницю. З ініціативи глави Мінагропроду Романа Лещенка внесено зміни до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Ним ряду підприємств, зокрема АТ «Укрзалізниця», коефіцієнт нарахування орендної плати за землю зменшено з 1 до 0,5. Так уряд хоче залатати діри в неефективному державному монополісті. Натомість місцеві бюджети втратять, за підрахунками експертів, 2 мільярди гривень. У громадах, де Укрзалізниця платила податок за землю, це рішення уряду оцінили як крок до згортання децентралізації та зменшення фінансової бази місцевого самоврядування. Приміром, для Чернігова втрати бюджету сягнуть, орієнтовно, 22 мільйонів гривень, а для Ніжина — аж 35 мільйонів. Менші громади області також зазнають суттєвих збитків. — Земельний податок, що платиться Чернігівській громаді, — це друге за розміром джерело формування бюджету, — говорить міський голова Олександр Кодола. — Якщо вдвічі знизиться коефіцієнт, то наступного року надходження будуть на 35 міль-йонів гривень менші. А це значні втрати для нашої скарбниці. Наприклад, за ці кошти ми повністю утримуємо такі напрями, як охорона здоров’я, культура і мистецтво, також це фінансування на пів року потреб дошкільної освіти. Виникає логічне запитання: чому взагалі громади мають дотувати Укрзалізницю? Хтось питав думку голів? Чи були консультації з асоціаціями рад? Ні! Уряд ухвалив це рішення одноосібно. Просто взяли і пограбували громади. Не вперше, до речі. Якщо вже так потрібно рятувати Укрзалізницю, то чому б не зняти кошти з утримання органів центральної влади чи з «Великого будівництва», не зменшити, врешті-решт, мільйонні зарплати у членів наглядової ради? Але ні — взялися за ОТГ, котрі й без того перевантажені обов’язками, за які мала б відповідати держава. Низка громад області вже підготувала звернення до уряду та Президента з вимогою скасувати постанову №1147 від 3 листопада 2021 року. Побачимо, чи буде на них реакція влади. Версія для друку На головну |
Підозра п’ятому президентовіЧитатиКриза не минаєЧитатиПоповнено перелік військовозобов’язанихЧитатиЗаборона законнаЧитатиСкільки коштує спробувати силиЧитати |