Архів
Вівторок,
23 січня 2024 року

№ 4 (20048)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Соняшник
  Версія для друку          На головну
  • Наша гордість

Недоспівана пісня В’ячеслава Хурсенка

Софія СОШКО.

В’ячеслав Хурсенко із дружиною Ольгою.

«Квартал 95» пробив, як мовиться, чергове дно. В новорічному шоу ці, з дозволу сказати, артисти використали легендарну пісню В’ячеслава Хурсенка «Соколята» й переробили її під пса Патрона. Це обурило дуже багатьох людей, зокрема і доньку поета, композитора та виконавця волинську співачку Марію Хурсенко.

ОСЬ що вона написала в соцмережі: «Не хочу, щоб ця бруднота була у мене на сторінці, але багато з вас подумали, що я давала дозвіл на це цілковите знецінення і спотворення пісні. Я, звичайно, розумію, що зараз нам всім не до гумору. Але це зовсім і не смішно... Виконує вона (мається на увазі артистка «Кварталу». — Ред.), а соромно мені. Соромно, що до такого низького рівня опустили нашу гумористичну культуру... Як можна було додуматись поєднати таке з історичним твором».

Вона також додала, що чекає відповідних дій від представників Української агенції з авторських та суміжних прав.

У коментарях під дописом Марії і загалом в Інтернеті — чимало критики цього шоу: «Квартал укотре себе похоронив. Ганьба — таку пісню спаплюжили»; «до чого котиться суспільство, точніше, до чого хочуть нас «скотити»; «ідіть, бездарі кварталівські ви, до собачої матері... І не смійте чіпати своєю примітивністю і вульгарщиною українську пісню, великого митця!!! Я мав за честь дружити з В’ячеславом Хурсенком, співпрацювати з ним на теренах Українського радіо та телебачення, слухати його самобутні і проникливі пісні. Війна йде із зовнішнім ворогом, а тут ще й внутрішні недомитці, недоукраїнці біснуються... Тож у пам’ять про Великого Українського Митця — композитора, поета, музиканта, співака В’яче­слава Хурсенка прошу щирих українців не бути байдужими...»

Подібних виразів обурення — безліч. Та хіба ж уперше автори того дійства паплюжать українство, виставляючи його недалеким і недолугим, колупають наші рани і посипають їх сіллю? Вже були і Україна-«повія», і сеньйор голодомор, і пародія на переселенців з окупованого Скадовська («сіськатовста»), які буцімто не володіють українською мовою... Мо, посміємося ще з полонених?

Утім, до «Кварталу» в нас ні запитань, ні претензій — з ним усе давно ясно. Запитання залишаються тільки до тих, хто регоче, ходить, підтримує цей чужинський наріст на нашій культурі. Дорегочетесь, небораки. Та, власне, вже дореготалися.

Кварталівці ж понад десятиліття «виховують» українців, лунаючи чи не з кожної праски і вказуючи, з чого їм сміятись, «...А братія мовчить собі, Вирячивши очі! Як ягнята. «Нехай, — каже, — може, так і треба» (Т. Шевченко). Тим часом усе істинно українське, дороге кожному, хто відчуває Неньку Батьківщиною і в кого є бодай трохи лою в голові, витісняється, зашаровується, перекручується, піддається кепкуванню.

Скористаємося цим, хоч і поганим, приводом, аби згадати про одного з представників справжньої культури, багато в чому виняткової постаті на нефальшивій українській естраді В’ячеслава Хурсенка. На жаль, не настільки відомого на загал і недооціненого свого часу. Красень із неповторним голосом, дуже ліричною душею. У піснях Хурсенка, дуже незвичайних, які являли собою цілі розповіді про життєві обставини, був особливий почерк автора і його внутрішня сила. Найвідоміша, звичайно, — «Соколята», і не знайдеться людини, чиє б серце не зворушила ця музична історія, написана під враженням драми, що мала місце в сім’ї легендарного співака Василя Зінкевича. Той сам виховував двох синочків, після того як дружина покинула його (це вже загальновідомо, тому ми не виносимо сміття з хати).

Крутилось пір’я на вітру,

І я згадав негоду ту,

В яку мене моя любов

Покинула,

Виймали жала із грудей

Очата двох моїх дітей,

І вся моя любов на них

Рікою хлинула.

Зростають у гніздечку

соколята,

О Боже,

ти за все мене прости!

О як я їх не хочу відпускати,

У простори юнацької мети.

В роках моїх

така велика сила,

Та долю не затримати

нічим, —

Сини мої, візьміть

мої вітрила,

Та й батька не забудьте

поміж тим.

Я спав роками у вогні,

Біда сивіла на мені,

І тільки мати у селі,

В сльозах журилася,

А я синочків обіймав,

І сам у себе запитав,

О де ж ти наша доле

Забарилася!

Зростають у гніздечку

соколята,

О Боже,

ти за все мене прости!

О як я їх не хочу відпускати,

У простори юнацької мети.

В роках моїх

така велика сила,

Та долю не затримати

нічим, —

Сини мої, візьміть

мої вітрила,

Та й батька не забудьте

поміж тим.

А подібних творів у В’ячеслава Хурсенка було багато, майже вдвічі більше, ніж нині представлено у п’яти випущених альбомах. Звісно, що автора і виконавця люблять і пам’ятають переважно меломани у віці за 50, коли його можна було почути наживо лише на фестивалях, по радіо, а ще — на аудіокасетах. Набагато рідше — на телебаченні. Втім, і цього вистачало, аби, почувши Хурсенка раз, запам’ятати назавжди…

Народився В’ячеслав 1 червня 1966 в Дніпропетровську, але його юнацькі роки і подальше життя минали на Волині, куди повернулася мама після розлучення з чоловіком. Що згодом також виллється в ліричну сповідь «Тато, тато». 1991 року на фестивалі «Червона рута» в Запоріжжі за виконання цього твору Хурсенко поділив друге місце із Жанною Бондарук. Першого місця журі не присудило нікому. Без сумніву, це музичний шедевр, у якому сум за батьком і розчарування в ньому вилились у такі відверті рядки:

Тату, тату,

не заросли сліди травою —

Я пам’ятаю, як я плакав

за тобою.

А ти повісив мене

на жіночі плечі,

Як на гвіздок

в стіні звичайні речі,

Звичайні речі!

Ти загубив мене,

але біда не в тому,

Ти загубив себе і віру всьому.

Тебе не бачив я давно,

але впізнаю —

Я не один такий

на світі виростаю,

На світі виростаю...

Приспів:

Тато, тато — для когось значиш ти багато.

Відкриєш двері в дім —

і в домі тому свято.

Ну, а для мене,

як не повертати,

Одне-єдине в світі свято —

мати!

Тато, тато, тому жорстокі

твої діти,

Що не зумів ти їх,

як мати, обігріти,

Людських долонь теплом,

і втомленим чолом,

Відкритим серцем

і живим добром,

Живим добром...

Летіли птахи над головою,

Я їм кричав: «Візьміть мене

з собою!»

Вони почули, вони забрали,

І ми без тебе, тато,

досі не пропали,

Досі не пропали!

Талант до музики у Славка проявився у малому віці. Маючи абсолютний слух, він легко міг відтворити сучасні твори на гармоні, яку подарував дідусь. Початкову освіту здобув у Ковелі. Після одруження матері вдруге сім’я переїхала до Луцька. Там В’ячеслав успішно закінчив дитячу музичну школу по класу віолончелі. Згадуючи про учня, викладач музичної школи згодом скаже: «Ніяк не могла зрозуміти, чому малий хлопець хотів, щоб я заграла заданий твір. Виявилося, що він по нотах лінився читати і відтворював усе на слух». У вісім років мама подарувала йому гітару, на якій навчився грати самостійно. «Мама купила гітару, а потім сама порвала струни, тому що мої пальці були всі в ранах, а це мішало заняттям в музикалці, де я грав на віолончелі і фортепіано», — згадував композитор уже в дорослому віці.

Перші пісні почав писати у 14 років, але соромився зізнатися в авторстві, тому, коли виконував, видавав їх за маловідомі пісні популярного тоді російського співака Антонова. Займався спортом і став чемпіоном Волинської області зі штанги серед юніорів. До дев’ятого класу його не взяли, бо всі свої проблеми вирішував кулаками. У сім’ї стосунки з вітчимом складались дедалі важче, тому Славко вирішив вступати до Ковельського медичного училища. Однак долю не обдуриш: закінчивши навчання, юнак зрозумів, що єдине, чим йому хочеться займатися, — це музика.

Час визнання для В’ячеслава Хурсенка настав на початку 1990-х, коли він з’явився на естрадній сцені зі своїми вищезгаданими піснями, а також іншими: «Моє село», «Сповідь», «Панує ніч», «Шалений час», «На острові чекання». 1994-го пісня «Соколята» на «Пісенному вернісажі» була названа «Найкращою піснею року». А 1998-го Хурсенко отримав гран-прі «Пісенного вернісажу». Згодом упродовж кількох років його пісні ставали переможцями Міжнародного телефестивалю «Шлягер року». Усі ці успіхи та перемоги дали співакові відоме ім’я і репутацію висококласного музиканта, проте — всеохоплюючої слави і популярності він не зажив. Можливо, тому, що був занадто скромним і вимогливим до себе, більше любив писати і співати, аніж займатися саморекламою. Це за нього робили його пісні, здебільш автобіографічні.

В’ячеслав мав намір вступати до Львівської консерваторії, але зустріч з однокласником Валерієм Ленартовичем, який на той час працював у групі «Край», змінила ці плани: юнак почав працювати в цьому музичному гурті. Згодом його запросили виконавцем до луцького вар’єте. Під гітару співав свої пісні.

У 1988 році В’ячеслав знайомиться зі своєю майбутньою дружиною Олею. Через пів року вони відгуляли весілля. 1990-го народилась донька Марія. У ті роки поет і композитор повністю віддається творчій кар’єрі, пише багато пісень, деякі вийдуть у світ аж після його смерті.

1989 року Хурсенко разом із групою «Рандеву» виступає в новорічній програмі. Цього ж року відбувся дебют Хурсенка в ефірі радіо «Промінь».

Талановитий автор знайомиться з Миколою Амосовим, який працював заступником директора творчих програм телеканалу «Україна», де з його легкої руки починають крутитися пісні Хурсенка.

Першим продюсером В’ячеслава стає Микола Тарасенко. Композитор переїздить до Києва, де працює у творчому об’єднанні «Ангажемент». Виходить перший кліп «Соколята». Продюсер організовує перший і єдиний сольний концерт, який відбувсь у столичному театрі імені Лесі Українки.

Після 2004 року В’ячеслав практично перестав виходити на естраду як виконавець, оскільки захворів на цукровий діабет і на сцені йому було важко працювати. Повністю переїхав до Луцька і створював пісні. Писав для зірок української естради і російських «звьозд» (скільки їх підживлювалося нашими талантами!). Готував четвертий альбом, 13 нових пісень були практично готові до випуску у світ. Однак діабетична кома, що настигла 8 вересня 2009 року під час риболовлі на одному з волинських озер, перервала Хурсенкову пісню і долю...

Дружина Ольга так про це згадувала: «Я щодві години телефонувала і питала, як він. Чула, який у нього голос. Якщо він був такий, як у людини, яка добряче випила, то це означало, що у нього скоро трапиться напад. Тоді я впрошувала Славу, щоб з’їв ложку меду. Після цього йому ставало краще. Але одного дня я не догледіла чоловіка. Думаю, він не зрозумів, що йому стане зле. Не встиг з’їсти той мед...»

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
Нема чим платити
Читати
Просять виїхати
Читати
Не оформили — значить, відмовилися
Читати
Допомога переселенцям
Читати
Ціна росте
Читати
Різниця величезна
Читати
Безбожно грабують
Читати
Відшкодують не все
Читати
Потрібні кваліфіковані працівники
Читати





При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове