Архів
Вівторок,
11 квітня 2017 року

№ 28 (19473)
  Про нас
  Реклама
  Поточний номер
ico   Передплата

Шукати фразу повністю
      У номері:Пост здоров’я
  • За рубежем
Світ лихоманить

ШВЕЦІЯ. У Стокгольмі стався теракт.

Докладніше...
Знову рятуватимуть Афіни

ГРЕЦІЯ та її кредитори досягли згоди щодо нового траншу допомоги.

Докладніше...
Були безлюдні — стали державні

ЯПОНІЯ націоналізувала 273 безлюдні острови.

Докладніше...
Більшає «своїх» джихадистів

ЄВРОСОЮЗ посилив контроль на зовнішніх кордонах.

Докладніше...
Відплата за хімічну атаку

СИРІЯ. Великий міжнародний резонанс мав ракетний удар есмінців США по авіабазі урядових військ «Шайрат».

Докладніше...
Упереджувальні маневри

ЛАТВІЯ. Оголошено про проведення наймасштабніших за чверть століття військових навчань.

Докладніше...
Не знають такої «республіки»

ЧЕХІЯ. Крайовий суд закрив «консульство» «ДНР», відкрите у місті Острава.

Докладніше...
Версія для друку          На головну
  • Проблема

Дороги — хвороба хронічна

Валентина РАКОВИЧ.

Кажуть, що в США є дороги, які побудували, але забули нанести на карту. В Україні ж — зовсім інші чудеса: дороги відмічені на мапі, а в реальності практично не існують. До того ж із року в рік на нас чигає одна і та ж проблема: разом зі снігом сходить і верхній шар асфальтного покриття, залишаючи суцільні ями, немов після тривалого бомбардування. А в літній період великих збитків дорожньому господарству додає підвищена температура повітря.

СТАН українських доріг — чи не найбільш з обговорюваних тем у суспільстві. І не тільки. Найбільше він дошкуляє власникам автомобілів та водіям-професіоналам. Тому останнім часом дедалі більше автомобілістів пересідають на громадський транспорт, заощаджуючи таким чином чимало грошей на ремонті ходової частини своїх машин.

У державному бюджеті-2017 на будівництво і ремонт доріг передбачено понад 35 млрд гривень. Про це на засіданні уряду повідомив Прем’єр-міністр Володимир Гройсман і анонсував масштабне їх будівництво за новою стратегією. «По-перше, ми повинні ремонтувати і будувати дороги, які підкреслюватимуть наші логістичні можливості й позитивно впливатимуть на розвиток національної економіки. Тому ми повинні чітко визначити стратегію, куди і що ми будуємо. По-друге, ефективне використання ресурсів. По-третє, якість», — оптимістично зазначив В. Гройсман. Своєю чергою міністр інфраструктури Володимир Омелян пообіцяв за ці гроші привести до ладу 2 тис. км доріг і 80 мостів. І поки чиновники розсипають обіцянки щодо європейської якості відновлюваних транспортних артерій, реальність залишається сумною: між намірами, можливостями і потребами — нездоланна безодня.

За оцінками екс-глави департаменту автотранспорту МІУ Романа Хміля, щоб відремонтувати всі дороги в Україні, потрібно щорічно впродовж десятиліття виділяти по 100 млрд грн. Це майже у три рази більше, ніж передбачено нині. І ці кошти повинні йти за цільовим призначенням: безпосередньо на ремонт, будівництво та підтримання автошляхів у належному стані, а не на погашення нажитих боргів (кредити ж треба повертати).

Вже наприкінці березня оптимізму в чиновників поменшало. «Реальна сума, на яку ми розраховуємо для утримання доріг, — це діапазон 15-20 мільярдів гривень на цей рік», — уточнив В. Омелян. Із цієї суми, за словами міністра, 7 млрд підуть на погашення кредитів. Ще близько 1 млрд грн потрібно віддати підрядникам за вже проведені роботи. Приблизно 2 млрд дорожники планують спрямувати на ямковий ремонт, а 1,5 млрд притримати на організацію безпечної експлуатації доріг: прибирання снігу, нанесення розмітки, облаштування дорожніх знаків. І лише близько 5,3 млрд грн можна буде витратити безпосередньо на реконструкцію. Враховуючи стан наших автошляхів, реконструкція означає практично нове будівництво. Торік капремонт одного кілометра обходився у 7 млн грн. Отже, навіть якщо з цієї суми жодна копійка не «загубиться» на відкати, приписки і подібні корупційні оборудки, дорожники зможуть прокласти максимум 727 км. З грошима більш-менш розібралися.

Тепер би з’ясувати, чому у нас дороги — як страшна невиліковна хвороба, що безрезультатно потребує тривалого догляду за «хворим», вартісного ремонту, підтримки, вкрай виснажуючи бюджет країни? Фахівці галузі запевняють, що в разі застосування сучасних технологій та дотримання всіх стандартів дороги повинні служити до 20-30 років, незважаючи на високі чи низькі температури. Ми ж не в гірших, ніж решта країн, кліматичних умовах. Проте близько 97% асфальтного покриття, визнало Міністерство інфраструктури, перебуває у незадовільному стані, щороку «з’їдаючи» мільярди бюджетних коштів.

Причини негараздів банальні: з одного боку, використання недоброякісних матеріалів, з іншого — висока ймовірність корупційної складової під час будівництва та ремонту доріг. Найчастіше маємо справу з двома відпрацьованими схемами фінансових зловживань, які перетворюють автошляхи на засіб сталого «заробітку» чиновників (за оцінками експертів, доходить до 50-70% вартості робіт). Перша — фіктивне будівництво чи ремонт, коли гроші одержують за роботи, які не були виконані, а лише оформлені на папері. Друга — завищення вартості матеріалів. Виконавець закуповує недоброякісні будівельні матеріали за цінами, вищими від ринкових. Різниця розподіляється між учасниками корупційної оборудки. Тільки вдумаймося: при будівництві та ремонті доріг 20% розбіжності з ринковими цінами... не вважається порушенням. Така собі дрібничка, бачте.

Схоже, що без «хірургічного втручання» ці хронічні дорожні хвороби нам не здолати. А наразі, шановні автомобілісти, тримайтеся! У країні, де чиновники хворіють на безвідповідальність, з трибун лунають популістські промови, досягнення фіксуються тільки у звітах, а з корупційними схемами «борються», стрясаючи повітря, годі сподіватись, що вибоїни та ями кудись зникнуть, а наступного року асфальт знову не розтане разом зі снігом.

Версія для друку          На головну
  • З повідомлень інформагентств
«Найкращий банкір» місію виконала
Читати
Планове підвищення
Читати
Ціни під контролем. Принаймні в уряді так думають...
Читати
А люди на хлібно-картопляній дієті
Читати
Наше за кордоном популярне
Читати
Посівна триває
Читати
Україна та Туреччина стають ближчими
Читати
Науковці отримали премії
Читати
Куди подіти відходи?
Читати
Жертви неоголошеної війни
Читати





— Розумієте, майстре, випадково натрапив на канал, де прем’єр розповідав, як нам із кожним днем краще живеться. От і не стримався...

Мал. А. Василенка.

При використанні наших публікацій посилання на «Сільські Вісті» обов’язкове