Вівторок, 1 серпня 2017 року № 59 (19504)
http://silskivisti.kiev.ua/19504/print.php?n=36304

  • Агроперспектива

Гуртом завжди легше

Леонід ЛОГВИНЕНКО.

Перший в Україні агрофудкластер створено в Харкові. Він об’єднав не лише виробників та переробників сільгосппродукції, а й компанії, що займаються її транспортуванням, складуванням, продажем та правовим захистом аграріїв. Засновниками виступили п’ять підприємств, у липні до них приєдналося ще десять.

СЕРЕД тих, хто зібрався на перше засідання цієї групи в Харкові, не було акул аграрного ринку. Прийшли керівники успішних, однак відносно невеликих сільгосппідприємств, які виробляють високоякісну продукцію, однак у них замало потужностей, аби пробитися на європейський ринок. Тепер, підтримуючи одне одного, вони створюватимуть конкуренто­спроможний продукт, який матиме високу додаткову вартість.

Мова найперше зайшла про мед, на прикладі якого голова правління українсько-німецької Торгово-промислової палати Олександр Маркус пояснює, в чому переваги створення кластера. За його словами, Україна — одна з провідних постачальників цього продукту до країн Європейського Союзу, проте у магазинах Німеччини українського меду він особисто ніколи не бачив. Адже доставкою, упакуванням та продажем цього цілющого продукту займаються компанії в Німеччині. І саме їм, а не Україні, дістається увесь зиск. Якби кілька вітчизняних підприємств об’єднались у кластер і поставили за мету постачання меду на європейський ринок, то, напевне, він стояв би на полицях європейських супермаркетів на 100% українським — від самого продукту до етикетки на баночці. Відповідно й прибуток був би більший. Кластерам, у які гуртуються на рівних правах підприємці, зробити це легше, ніж окремим виробникам, бо гуртом, як кажуть, і батька легше бити.

Учасники харківського зібрання мають намір зосередитися не лише на солодкій продукції: медові та вареннях. Акцент робиться на кількох напрямах: заморозці фруктів і овочів, переробці м’яса, вирощуванні екопродуктів, кооперації в експорті зерна. Все це допоможе харківським агрофірмам вийти на раніше не досяжні іноземні ринки, захистити бізнес та отримати додану вартість.

— Кластер — це майже завжди показник якості,— стверджує Тетяна Гавриш, фірма якої вестиме юридичні справи об’єднання. — Споживач бачить логотип на продукті й знає: це місцевий доброякісний товар, він заслуговує на довіру.

Учасники кластера гуртом захищатимуться від ризиків, яких в Україні не бракує, — необґрунтованих перевірок, незаконних арештів майна, конфліктів із податковою тощо. А скільки несподіванок може чигати в нашій країні, з її нереформованою судовою системою, якщо буде дозволено купівлю-продаж землі? Однак не кожній організації по кишені тримати юриста в штаті, а кластеру це під силу.

Уже на першому зібранні його учасники похвалилися першим успіхом — участю в майбутній, найбільшій у світі, виставці харчових продуктів ANUGA 2017. Харківські підприємці одержали виставковий простір площею 40 кв. м. Середньому й малому українському бізнесу пробитися на ANUGA практично неможливо, а от кластеру це виявилося під силу.