Гуртом завжди легше Леонід ЛОГВИНЕНКО. Перший в Україні агрофудкластер створено в Харкові. Він об’єднав не лише виробників та переробників сільгосппродукції, а й компанії, що займаються її транспортуванням, складуванням, продажем та правовим захистом аграріїв. Засновниками виступили п’ять підприємств, у липні до них приєдналося ще десять. СЕРЕД тих, хто зібрався на перше засідання цієї групи в Харкові, не було акул аграрного ринку. Прийшли керівники успішних, однак відносно невеликих сільгосппідприємств, які виробляють високоякісну продукцію, однак у них замало потужностей, аби пробитися на європейський ринок. Тепер, підтримуючи одне одного, вони створюватимуть конкурентоспроможний продукт, який матиме високу додаткову вартість. Мова найперше зайшла про мед, на прикладі якого голова правління українсько-німецької Торгово-промислової палати Олександр Маркус пояснює, в чому переваги створення кластера. За його словами, Україна — одна з провідних постачальників цього продукту до країн Європейського Союзу, проте у магазинах Німеччини українського меду він особисто ніколи не бачив. Адже доставкою, упакуванням та продажем цього цілющого продукту займаються компанії в Німеччині. І саме їм, а не Україні, дістається увесь зиск. Якби кілька вітчизняних підприємств об’єднались у кластер і поставили за мету постачання меду на європейський ринок, то, напевне, він стояв би на полицях європейських супермаркетів на 100% українським — від самого продукту до етикетки на баночці. Відповідно й прибуток був би більший. Кластерам, у які гуртуються на рівних правах підприємці, зробити це легше, ніж окремим виробникам, бо гуртом, як кажуть, і батька легше бити. Учасники харківського зібрання мають намір зосередитися не лише на солодкій продукції: медові та вареннях. Акцент робиться на кількох напрямах: заморозці фруктів і овочів, переробці м’яса, вирощуванні екопродуктів, кооперації в експорті зерна. Все це допоможе харківським агрофірмам вийти на раніше не досяжні іноземні ринки, захистити бізнес та отримати додану вартість. — Кластер — це майже завжди показник якості,— стверджує Тетяна Гавриш, фірма якої вестиме юридичні справи об’єднання. — Споживач бачить логотип на продукті й знає: це місцевий доброякісний товар, він заслуговує на довіру. Учасники кластера гуртом захищатимуться від ризиків, яких в Україні не бракує, — необґрунтованих перевірок, незаконних арештів майна, конфліктів із податковою тощо. А скільки несподіванок може чигати в нашій країні, з її нереформованою судовою системою, якщо буде дозволено купівлю-продаж землі? Однак не кожній організації по кишені тримати юриста в штаті, а кластеру це під силу. Уже на першому зібранні його учасники похвалилися першим успіхом — участю в майбутній, найбільшій у світі, виставці харчових продуктів ANUGA 2017. Харківські підприємці одержали виставковий простір площею 40 кв. м. Середньому й малому українському бізнесу пробитися на ANUGA практично неможливо, а от кластеру це виявилося під силу. |