П’ятниця, 18 серпня 2017 року № 64 (19509)
http://silskivisti.kiev.ua/19509/print.php?n=36469

  • Освіта

Невтішний ужинок знань

Олена КОЩЕНКО.

Пристрасті, пов’язані із зовнішнім незалежним оцінюванням, вже ніби вляглися. Проте Міністерство освіти і науки з подання Українського центру оцінювання якості освіти тільки нині оприлюднило загальний рейтинг областей за результатами складання ЗНО випускниками шкіл. Він спонукає до деяких роздумів.

ЦЬОГО року принаймні з двох предметів тести ЗНО були обов’язковими для всіх випуск­ників загальноосвітніх шкіл України. Якщо взяти до уваги цей факт, можна скласти певне уявлення про знання, які загалом дають школи в тому чи іншому регіоні.

Для прикладу візьмімо два показники рейтингу: «середній бал ЗНО по області» та «відсоток випускників, які взагалі не подолали поріг «склав/не склав» з одного або більше тестів».

Так, найглибші знання продемонстрували випускники Львівщини, Київщини і Тернопільщини, де середній бал ЗНО становить відповідно 149.99, 149.69 і 146.54. За ними у порядку зменшення — Сумська, Харківська, Волинська, Івано-Франківська, Черкаська, Полтавська, Чернігівська, Хмельницька, Вінницька, Дніпропетровська, Житомирська, Донецька і Запорізька області, де середній бал визначено в межах 144.71-140.86. Найнижчі показники у Херсонської, Чернівецької і Закарпатської областей — 137.41, 136.07 і 134.08.

Тим часом лише кожний шостий випускник шкіл Київщини не склав ЗНО бодай із одного предмета. Це найкращий показник подолання прохідного порога тестування по Україні.

На жаль, маємо й освітянські антирекорди. Так, в Одеській області 32,1% одинадцятикласників не змогли скласти один або більше тестів, у Херсонській — 32,4%, в Миколаївській — 33%, Рівненській — 35,2%. А в Чернівецькій і Закарпатській і поготів — 45,3% і 50,5% відповідно.

Загалом по Україні із завданнями не впорались 28,6% випускників. Це не просто низький, а рекордно провальний показник рівня вітчизняної шкільної освіти. На його підвищенні і мало б передовсім акцентувати зусилля Міністерство освіти і науки. Яке, до речі, виявляє ще й неабияку скромність — не публікує такий же рейтинг медалістів по областях. І зрозуміло, чому. Бо виходить, що в областях із найгіршими результатами ЗНО із року в рік випускають… найбільше медалістів!

Уявіть, у найпровальніших Чернівецькій і Закарпатській областях є школи, де щороку припадало по 8-10 медалістів на клас. Як таке могло бути за масової неграмотності учнів? МОН цього не коментує. Бо знає, як подекуди нагороджують золотими медалями. Соціальними мережами навіть гуляють неофіційні розцінки на батьківські амбіції. Кого хочемо обдурити чи, радше, здивувати блискучими знаннями нації?