П’ятниця, 6 жовтня 2017 року № 78 (19523)
http://silskivisti.kiev.ua/19523/print.php?n=36921

  • Думка експертів

Як розбудити суспільство

Михайло ГУБАШ.

Наприкінці вересня відбулась прес-конференція громадського «Інституту Права і Суспільства» («ІПС») на тему: «Правова експертиза порушень законодавства щодо охорони державного кордону України та оцінка урядового законопроекту «Про приватизацію державного майна». Експерти Інституту Юрій Анатолійович КАРМАЗІН (президент «ІПС», народний депутат України ІІ, ІІІ, IV та VI скликань), Віктор Іванович ШИШКІН (віце-президент «ІПС», суддя Конституційного суду України у 2006-2015 рр., генеральний прокурор України у 1991-1993 рр.) та Іван Петрович ДОМБРОВСЬКИЙ (віце-президент «ІПС», голова Конституційного суду України у 2006-2007 рр.) оприлюднили юридичну оцінку ситуації щодо незаконного перетину кордону та бездіяльності влади з цього приводу. Пропонуємо увазі читачів основні тези виступу експертів з приводу подій на КПП «Шегині» у Львівській області.

ЕМОЦІЙНИЙ старт прес-конференції був пов’язаний із пожежею на арсеналі в Калинівці Вінницької області, яка, на думку Юрія Кармазіна, стала черговим свідченням непрофесіоналізму та некомпетентності нинішньої української влади. Перейшовши до теми заходу, президент Інституту згадав нещодавнє збурення у суспільстві, пов’язане із зупиненням потягу в польському Перемишлі, приведенням прикордонних служб у бойову готовність і перетином кордону Міхеїлом Саакашвілі та його прихильниками. «Світ почав говорити про Україну не з хорошої сторони», — констатував Юрій Анатолійович і наголосив, що ці події не сталися б, якби був прийнятий розроблений експертами «ІПС» законопроект №6178 від 14 березня 2017 року про приведення у відповідність до Конституції закону «Про громадянство України» щодо уникнення множинного громадянства.

Іван Домбровський першопричиною сумнозвісного випадку вважає сам процес набуття Міхеїлом Саакашвілі українського громадянства. На сьогодні існує нескасований Указ Президента України «Про прийняття до громадянства України Саакашвілі М. як особи, прийняття якої до громадянства України становить державний інтерес для України». Це оціночне поняття звільняє будь-якого громадянина від необхідності відповідати всім підставам отримання громадянства. Для позбавлення громадянства пана Саакашвілі необхідно було першим пунктом скасувати чинний Указ, а другим — вважати таким, що втратив громадянство України. Однак існує інший Указ — «Про припинення громадянства України». Оскільки Міхеїл Саакашвілі раніше був позбавлений грузинського громадянства, то Президент України фактично зробив його людиною без громадянства, що є порушенням Конституції України, закону «Про громадянство» та міжнародних актів.

Що стосується власне перетину кордону, то до відповідальності мають бути притягнуті відразу кілька осіб за порушення таких статей Кодексу України про адміністративні правопорушення: статті 198-ї «Умисне зіпсуття паспорта чи втрата його з необережності» (М. Саакашвілі заявляв, що паспорт втратив), статті 202-ї «Порушення прикордонного режиму, режиму в пунктах пропуску через державний кордон України або режимних правил у контрольних пунктах в’їзду — виїзду», яка регулює порядок проходження кордону, статті 206-ї «Порушення порядку надання іноземцям та особам без громадянства житла, транспортних засобів та сприяння в наданні інших послуг» (у готелі не мали права поселяти особу без паспорта), статті 206-1 «Незаконне перевезення іноземців та осіб без громадянства територією України» (водій, який перевозив Саакашвілі, скоїв адміністративне правопорушення).

Юрій Кармазін нагадав, що в Грузії 2 серпня 2014 року ухвалою Тбіліського міського суду стосовно М.Н. Саакашвілі було обрано запобіжний захід — взяття під варту. А статтею 9-ю закону України «Про громадянство України» передбачено, що до громадянства України не приймається особа, яка, зокрема, вчинила на території іншої держави діяння, що визнається законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином. Ще з березня 2015-го українській владіі було відомо про існування карних справ за обвинуваченням Саакашвілі у провадженні головної прокуратури міністерства юстиції Грузії.

Віктор Шишкін своєю чергою зазначив, що у цій справі обов’язково треба було керуватися законом «Про громадянство України». Питання подвійного громадянства набуває особливого значення в умовах війни. Згідно зі статтею 17-ю Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності своєї держави є справою всього українського народу. Ця стаття гармонізується із 65-ю, в якій зазначається, що захист Вітчизни, незалежності, територіальної цілісності є обов’язком громадянина України. Тобто подвійне громадянство «вберігає» таку особу від виконання військових обов’язків.

«Коли Президенту треба попіаритись у ЗМІ, він каже, що у нас війна, і стягує з нас військовий збір. А коли йдеться про реальний захист Батьківщини — у нас не війна, а АТО», — відзначив невідповідність Віктор Шишкін. За його словами, на сьогодні в Україні утворився правовий безлад. І пояснив це на прикладі Указу «Про припинення громадянства України», формулювання якого нагадують радянсько-сталінські штампи.

Таким чином, на думку експертів, такі документи є нікчемними, і є підстави для визнання їх або незаконними в адміністративному судочинстві, або неконституційними в конституційному судочинстві.

(Продовження в наступному номері)