Для учнів з особливими потребами Олена БЕГМА. ЗГІДНО із Законом України «Про інклюзивну освіту», який уже набув чинності, передбачені нові правила прийому дітей до загальноосвітніх шкіл. Відтепер адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів будуть зобов’язані приймати всіх бажаючих дітей із особливими потребами без винятку. Причому йдеться про широку інклюзію, а не тільки про дітей із інвалідністю. Тобто і про дітей із сімей переселенців, і тих, котрі перебувають в інтернатах… Як оголосило Міносвіти, вже з 1 вересня в Україні має з’явитись понад 2,5 тисячі шкіл із організованою в них інклюзивною освітою. Для цього стартували спеціальні он-лайн-курси для вчителів (поки що лише початкової школи), котрі працюватимуть із дітьми із різними потребами. Близько трьох тисяч педагогів уже пройшли таку початкову фахову підготовку. Для дітей з особливими потребами у школі створять команди психолого-педагогічного супроводу, які розроблятимуть для них індивідуальні програми розвитку. Їм ввіряємо здоров’я ІЗ 1 ВЕРЕСНЯ на українських студентів медичних закладів вищої освіти чекають зміни, пов’язані з організацією навчального процесу. І передовсім вони стосуватимуться контролю їхніх знань. Так, для студентів медвишів запроваджено нові правила складання іспитів. Уже із зимової сесії (початок 2019-го) кожний іспит вони зможуть перескладати лише один раз і за власні гроші. А якщо ж студент не здасть іспит і з другої спроби, його автоматично відрахують з університету. Також для студентів-медиків планують запровадити практичну частину іспиту — OSCE, в рамках якої викладачі перевірятимуть навички студента, його вміння проводити медичні маніпуляції, спілкуватися з пацієнтом. Нововведення покликане визначити практичну і психологічну готовність майбутнього лікаря допомагати людям. Водночас майбутні українські лікарі мають володіти міжнародною мовою сучасної науки — англійською, а стимулом до цього повинен стати обов’язковий тест із предмета. Робота над помилками для вчителів МАЙЖЕ 15% абітурієнтів «провалили» тест з історії України. Як повідомили в Українському центрі оцінювання якості освіти, успішно скласти випробування з цього предмета вдалося лише 85,81% абітурієнтів основної сесії ЗНО. Причому серед тих, хто навіть подолав прохідний бар’єр, більшість спромоглася продемонструвати досить посередні знання. «Трієчники» в основному прийдуть здобувати вищу освіту в гуманітарні заклади. Експерти зазначають: продемонстровані випускниками такі низькі знання — передовсім докір педагогам. І Міністерству освіти, яке відповідальне за програми з предметів та організацію самого учбового процесу. Їм належить провести «роботу над помилками». Була б від грошей віддача ПОРІВНЯНО з 2017-м нинішнього року інвестиції в шкільну інфраструктуру та цільові субвенції значно зросли. Про це повідомила міністр освіти Лілія Гриневич, представляючи факт як досягнення команди Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана. Зокрема, вона зазначила, що 2017-го інвестиції держави в освітню інфраструктуру разом із цільовою субвенцією на навчання дітей з особливими потребами становили 1 млрд 9,5 млн грн. Тоді як 2018-го відповідні інвестиції — 2 млрд 896 млн. Дуже хотілося б, щоб уряд і його профільне міністерство так само фінансово «зглянулися» ще й на молоду українську науку, яка теж перебуває у віданні МОН, але, на жаль, поки що на правах падчерки. Зараз існує певний негативний дисбаланс у фінансуванні, в результаті якого з усіх коштів на науку лише 10% спрямовується на грантове фінансування проектів в університетах. В усьому світі саме університетське середовище є потужним джерелом нових наукових ідей та відкриттів. У нас же не існує жодного базового фінансування науки у вишах, яке надавало б можливість розвиватися науковим напрямам хоча б у п’ятирічній перспективі. Кембриджські підручники для українських першокласників УПЕРШЕ державним коштом в Україні видрукують підручники з англійської мови британських видавництв. Це будуть навчальні книги Кембриджського університету, розроблені спеціально для учнів початкових класів, які вивчають англійську як іноземну. Саме їх обрали для роботи в своїх класах вчителі, які цього року мали можливість долучитися до проведеного МОН конкурсу шкільних підручників. Згідно із заявками педагогів, книги претендують на наклад понад 180 тисяч примірників. Частина вчителів не один рік дорікала чиновникам, що вітчизняні підручники мають погану якість і не годяться для навчання сучасних дітей. Водночас більшість педагогів обрала підручники українських авторів. Абсолютним лідером серед них є книги О.Д. Карп’юк, що за результатами голосування вчителів набрали попередній наклад близько 170 тисяч примірників. Здобуватимуть глибші знання про космос У ЛОЗІВСЬКІЙ загальноосвітній опорній школі Байковецької об’єднаної територіальної громади, що на Тернопільщині, відкрили першу в Україні навчальну обсерваторію, оснащену сучасним обладнанням — потужним телескопом з автонаведенням, комп’ютерами та навчальними матеріалами. «У нас досі був лише любительський астрономічний гурток. Запуск обсерваторії — чудова можливість для учнів досліджувати небесні тіла і поглиблювати знання при вивченні астрономії та фізики. І, може, для когось це стане справою життя, яка уславить Україну у світі ще й як наукову державу», — розмірковує вчитель Лозівської опорної школи Михайло Шемеля. Загальна вартість проекту — понад мільйон гривень. Із них близько 260 тисяч гривень надійшли за програмою «Dobre» Агентства США з міжнародного розвитку USAID та 800 тисяч гривень — кошти з бюджету Байковецької ОТГ. Замість табелів — свідоцтва досягнень ПРОЩАВАЙТЕ, традиційні табелі успішності у початковій школі! Згідно з упроваджуваною концепцією «Нової української школи» Міносвіти запровадило інший документ, який підтвердить досягнення дітей. У ньому не буде оцінок за 12-бальною системою (натомість запроваджене оцінювання у формі «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес» тощо), однак він широко відображатиме знання і життєві навички дитини. Нині вчителі оцінюватимуть, як активно дитина працювала на уроці, чи товариська вона у ставленні до однолітків, чи вміє працювати у команді, висловлювати власну думку і критично мислити. Зразок «Свідоцтва досягнень» уже з’явився на сайті МОН. Цікаво його роздивитись. Там є різні розділи, як-от: «Я досліджую світ», «Технології», «Мистецтво»… У них знаходимо такі критерії: «Дотримується правил поведінки у громадських місцях, на природі», «Дотримується правил безпеки під час різних видів діяльності», «Проводить найпростіші спостереження і дослідження у навколишньому світі», «Пропонує і втілює власні творчі ідеї», «Висловлює своє ставлення до мистецьких творів, власну думку»… Автори концепції впевнені, що нова модель оцінювання дає можливість оцінити саме процес навчання кожного учня. |