Вівторок, 10 вересня 2019 року № 71 (19718)
http://silskivisti.kiev.ua/19718/print.php?n=43368

  • Запитання — відповідь

Гарантійний строк на одяг

Ліна ПАСЬКО.

«Хочу підготуватися до холодів завчасно — купити теплі чоботи і пуховик. Скажіть, будь ласка, чи є якісь гарантійні строки на сезонний товар і коли вони починають діяти?» — запитує Лідія К. із села Рожни Київської області.

ДОБРЕ, коли якість одягу виправдовує сподівання. А якщо ні? Тоді варто згадати, що у вас як у споживача є певні права. Законом України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 року встановлені обмежені в часі гарантійні зобов’язання, які захищають споживача від неякісної продукції.

Гарантійний строк на сезонні товари (одяг, взуття, хутряні та інші вироби) обчислюється від початку відповідного сезону, який встановлюється постановою Кабінету міністрів України від 19 березня 1994 року «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів». Зазвичай на одяг, хутряні та інші вироби осінньо-зимового асортименту гарантійний термін обчислюється з 1 жовтня, а весняно-літнього — з 1 квітня.

Згідно зі статтею 7-ю згаданого Закону, гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або будь-якому іншому документі, що додається до неї.

Стосовно товару, на який гарантійні строки або термін придатності не встановлені, споживач має право пред’явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені протягом двох років, ідеться у цій же статті.

Відповідно до статті 8-ї Закону, у разі виявлення впродовж гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у терміни, встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк (а це — протягом 14 днів від дати пред’явлення вимоги або за згодою сторін в інший термін);

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Ці вимоги пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) заміни товару на такий же або аналогічний із числа наявних у продавця (виробника).

Однак вимоги можуть бути не задоволені, якщо продавець чи виробник доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.

Дуже важливий момент: під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми (чек), що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу. Відповідно до Закону, всі вимоги споживача розглядаються тільки після пред’явлення товарного або касового чека, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — паспорта чи гарантійного талона з відміткою про дату продажу.