Батарейки здалися Олена БЕГМА. УКРАЇНІ видали перший дозвіл на переробку використаних гальванічних елементів живлення у країнах Євросоюзу. Громадська волонтерська організація «Батарейки, здавайтесь!» вже підготувала для відправлення залізницею у спеціальних контейнерах 20 тонн такого вантажу. Днями він вирушить до Румунії на завод «GreenWEEE» разом із супровідним листом для тамтешнього уряду від Міністерства енергетики і захисту довкілля України. Як зазначають активісти, досі жодна з батарейок, які нагромаджувалися в Україні, не потрапляла на переробку. Лише 1% всіх акумуляторів на сьогодні складують в окремі контейнери. При цьому одна батарейка здатна забруднити 16 кв. м землі. З 2016 року рух «Батарейки, здавайтеся!» спільно з представниками громадськості та бізнесу домагаються розв’яння цієї проблеми за європейським досвідом: оплачувати переробку акумуляторів із прибутків з продажу мають їхні виробники. Приймати українські використані батарейки також готові заводи «Redux» у Німеччині та «Recupyl» у Польщі. Нова поступка для євробляхерів ВЕРХОВНА РАДА відклала ще на п’ять років впровадження новітніх міжнародних екологічних вимог щодо транспортних засобів, які були в користуванні, що ввозяться в Україну з-за кордону. Згідно з ухваленими у цілому змінами до закону «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів», до нашої країни включно по 31 грудня 2024 року все ще дозволятиметься завозити та реєструвати автомобілі, які в усьому Євросоюзі, по суті, вже є забороненим автомотобрухтом саме через їхню невідповідність чинним у ЄС посиленим екологічним стандартам — «Євро-6», упровадженим 2015 року. Таким чином, парламентарі пішли на поступки «євробляхерам». Треба думати, про екологічний патріотизм цих співвітчизників не йдеться? Аварія танкера біля Одеси ЯК ВІДОМО, 22 листопада у Чорному морі неподалік Одеси сів на мілину танкер «Делфі», що призвело до витікання нафтопродуктів. Через сильний шторм рятувальні катери не змогли відразу почати ліквідацію витоку. Коли ж нарешті вони дісталися судна разом із представниками держекоінспекції Кримсько-Чорноморського округу, то вміст пально-мастильних матеріалів на місці аварії перевищував допустиму норму в 157 разів. Тоді ж з’ясувалося, що судно ще й не має відповідних реєстраційних документів на цей рейс. Згідно з повідомленням Держекоінспекції, танкер є рейдово-портовим нафтоналивним плавбункерувальником болгарського проекту 585 (його довжина — 59 метрів, ширина — 10 метрів, вантажопідйомність — 1565 тонн). А зареєстрований він на фірму у Харкові. Нині навколо аварійного танкера, а також уздовж берега натягнуто спеціальні плавучі сорбуючі бони та проводяться роботи з очищення акваторії, які розтягнуться на місяці. Природоохоронна мода... А чому б і ні? МОДА — суспільне явище, яке стрімко розширює кордони. Ще й формує нову ментальність жителів країн. Так, останніми роками в Україні утверджується екологічна мода. Щоб бути сучасним українцем, уже недостатньо стильно вдягатися та бути обізнаним із ІТ-технологіями. Іще треба дбати про довкілля. Передовсім ідеться про роздільне складування побутового сміття та здавання його на переробку, ощадливе користування енергоресурсами, обмеження використання поліетиленових пакетів, прибирання довкіллля, висаджування дерев… У країні шириться суспільний рух екосвідомого стилю життя та виробництва «Svidomo Made». Його учасники самі навчаються, потім у своїх населених пунктах проводять заходи для тих, хто хоче опанувати відповідальне споживання. А днями у Києві відбулася виставка «Svidomo Made», на якій представили свою продукцію 20 свідомих виробників, що зберігають ресурси для майбутніх поколінь. Тут можна було купити різноманітні екотовари для дому, органічну косметику та безпечну побутову хімію, одяг і взуття, а також аксесуари з перероблених матеріалів. Нові лісові заказники ІЩЕ три лісові заказники місцевого значення з’явилися на Львівщині. Відповідну ухвалу винесла облрада. Йдеться про місцевість загальною площею 2,1 га в лісах дочірніх підприємств ОКС ЛГП «Галсільліс». Це заказники «Розгірче» у Стрийському районі, «Заріччя» у Старосамбірському та «Солотвина» у Буському районі». Так, заказник «Заріччя» створили для збереження цінної медоносної бази, осередку поширення лікарських і харчових рослин та задля забезпечення охорони типових для хвойно-широколистяних низькогірних ландшафтів лісових екосистем. Для збереження змішаних букових лісів створили заказник «Розгірче». Заказник «Солотвина» націлений на охорону біорізноманіття, типових чистих соснових лісів і долинних хвойно-широколистяних ландшафтів. Енергія зі сміття НА НАЙБІЛЬШОМУ полігоні твердих побутових відходів у Маріуполі стала до ладу створена зусиллями групи компаній «Укртепло» біогазова станція, що виробляє з метану (неодмінного «супутника» всіх звалищ) електроенергію. Очікується, що вона даватиме 1,2 МВт електрики за рік. За розрахунками фахівців, газу названого сміттєзвалища для вироблення електроенергії вистачить на 10-15 років. Інвестиції в проєкт, що сприятиме поліпшенню екологічної ситуації та безпеки на полігоні, становили понад 2 млн євро. Загальновідомо, і у твердого побутового непотребу є чималий потенціал застосування із користю для суспільства. У всіх цивілізованих країнах сміття давно вже використовується як товар і енергія. Земля нагрівається «УМІСТ парникових газів, які підвищують рівень тепла в атмосфері, сягнув рекордно високих показників», — йдеться у повідомленні Всесвітньої метеорологічної організації. Вчені підрахували: глобальне підвищення кліматичних температур на понад 1,5 градуса за Цельсієм призведе до того, що населення планети тотально потерпатиме від потужних теплових хвиль, посух і повеней, які загрожуватимуть цілим народам. Також науковці застерегли, що сьогоднішні живучі покоління є останніми, які спроможні бодай уповільнити «нагрівання» Землі. Для цього належить до 2030 року зменшити вдвічі викиди парникових газів. «Нам необхідно підвищити рівень амбіцій заради майбутнього благополуччя людства», — заявив генеральний секретар ВМО Петтері Таалас. |