Вівторок, 3 березня 2020 року № 16 (19764)
http://silskivisti.kiev.ua/19764/print.php?n=44861

  • Допекло

Протестують залізничники

Леонід ЛОГВИНЕНКО.

Харківська область.

У Харкові під стінами обласної ради відбувся протест залізничників, які об’єднані у вільну профспілку працівників залізничного транспорту.

ТРУДІВНИКИ залізничної галузі з Кременчука, Полтави, Сум приїхали до Харкова, де знаходиться офіс Південної залізниці, з плакатами «Зарплату залізничникам європейського рівня», «Ні корупції на Південній залізниці!», «Досить не виконувати колективий договір», «Змініть обличчя Південної залізниці», «Куди далі?»

— Ми прийшли, аби донести депутатам Харківської облради, що наша залізниця перебуває в критичному стані, — висловлює суть протесту голова профспілки машиністів локомотивного депо «Кременчук» Сергій Москалець. — Локомотиви розвалюються, електрички несправні… Ціни на проїзд постійно зростають, а умови для пасажирів жахливі.

Тема стану тепловозів, електровозів та вагонів вкрай загострилась, коли внаслідок пожежі на тепловозі зазнав несумісних із життям опіків машиніст тепловозного депо «Гребінка» Юрій Качан. Чоловік, якому виповнилося лише 35 років, на перегоні, як і належить, пішов оглядати дизельне приміщення тепловоза, і саме в цей час вибухнув двигун. Сергій Москалець вважає, що якби тепловози своєчасно капітально ремонтувалися, то подібного не траплялося б. Часто ж цей термін перевищується вдвічі.

За словами голови профспілки, ця проблема стосується не лише тепловозів та електровозів, а й вагонів. По приклади, каже він, далеко не потрібно ходити. Ось нещодавно поблизу Харкова, на перегоні Нова Баварія — Люботин, через несправність зчеплення вагонів роз’єднався пасажирський потяг Харків — Київ. Ремонтній бригаді знадобилася година, аби його з’єднати.

— А якби під час аварії у переході між вагонами знаходився хтось із пасажирів, то лиха не уникнути б, — каже він.

Сергій пропрацював машиністом 38 років, провів близько 15 тисяч потягів і добре знає стан справ на залізниці. Каже, що вони невтішні. Галузь потерпає від критичної нестачі кадрів. Висококваліфіковані машиністи десятками їдуть працювати в Чехію, яка колись нам постачала електровози, шукають за кордоном роботу й ремонтники. А як інакше? Хіба проживеш на зарплату слюсаря чотири тисячі гривень. У той же час, за словами профспілкового лідера, зарплати й премії в керівництва карколомні. Середня зарплата члена наглядової ради «Укрзалізниці», де при новій владі опинивсь і невтомний борець із корупцією часів президентства Порошенка Сергій Лещенко, у 2019 році була 588 тисяч гривень. Та й в окремих структурних підрозділах, буває, виписують премії керівництву під 300 тисяч.

— Іде деградація залізниці,— певен Сергій Москалець.— Вагони зношені, локомотивам часто по 50-60 років. Нещодавно мали випадок, коли переламалася шийка колісної пари тепловоза. За майже 40 років роботи машиністом я не бачив, щоб на моторно-осьовому підшипнику шийка переламувалася.

Нові вагони, електровози та тепловози чомусь не купуються. Крюківський вагонний завод та харківський «Електроважмаш» випускають хорошу продукцію, але наша залізниця чомусь не квапиться її придбати.

Тут висуваються різні версії. Хтось каже, що не купують, тому що вітчизняні підприємства не дають потрібних «відкатів». А можливо, причина в іншому: комусь хочеться довести залізницю до банкрутства, щоб потім задешево купити цю дійну корову. Вже все, що можна, в Україні розпродали — лишилися тільки земля і кілька потужних підприємств, серед яких «Укрзалізниця».

Окрім згаданих проблем, під стінами Харківської облради мітингарі порушили також питання заміни керівництва Південної залізниці. Нинішнє не має довіри та підтримки у простих залізничників. А ще говорили про проведення атестації робочих місць з участю профспілок, покращання медичного обслуговування залізничників та інше. Та чи почує людей влада?

За словами Сергія Москальця, він уже писав звернення до чільників держави, уряду, Міністерства соцпраці, прокуратури, СБУ та інших міністерств і організацій. Звідусіль отримав лише відписки, які відрізняються одна від одної лише «шапками» першої сторінки.

На фото автора: протест залізничників під стінами Харківської облради.