|
Версія для друку На головну Дніпро, Україна, — Х’юстон, США Олена КОЩЕНКО. Державне
підприємство «Південний машинобудівний завод» у рамках контракту з
американсько-українською компанією Firefly Aerospace відправило замовникові
повнорозмірний габаритно-стикувальний макет першого ступеня ракети-носія
середнього класу «Бета» (Firefly Beta). «ТРАНСПОРТУВАННЯ
макета здійснюється автотранспортом до морського порту Чорноморськ, звідки шлях
вантажу проляже до порту Х’юстон, США, у Космічний центр НАСА імені Ліндона
Джонсона», — повідомила пресслужба «Південмашу», опублікувавши репортажні
світлини. Вже не
перший рік приватний американський виробник з українським співзасновником —
Firefly Aerospace — працює у зв’язці з дніпровськими ракетобудівниками.
Зокрема, 2019 року компанія запропонувала керівництву «Південмашу» розглянути
можливість серійного виробництва та постачання широкої номенклатури деталей для
іншої ракети-носія легкого типу — Alpha, для чого було підписано контракт на
суму близько 15 млн доларів. Запуск із космодрому НАСА перших ракет з
українськими комплектуючими анонсований на кінець цього року. Також 11 серпня
2020-го у США здійснено успішний запуск ракети-носія Antares, основну частину
першого ступеня якої також спроєктували і виготовили фахівці КБ «Південне» і ДП
«Південмаш»… Загалом за
роки незалежності з участю вітчизняних науково-виробничих підприємств було
запущено на орбіту вже більш як півтори сотні ракет-носіїв. Але у цих,
безперечно, приємних новин є гіркуватий присмак. Адже іще не так давно Україна
і сама входила у п’ятірку провідних космічних держав світу, яким вдалося
мобілізувати свої науково-технічні, людські й політичні ресурси, щоб зробити
прорив у космос. На нас рівнялися, на наші технології полювали інші держави. На жаль,
сьогодні все це в минулому. Ми опинилися далеко позаду не лише Японії з її
майже фантастичними програмами, які стосуються Місяця й астероїдів, що змушена
через післявоєнні домовленості обмежувати власний аерокосмічний потенціал, а й
таких країн, як Індія та Іран. Між іншим, останній створив космічне агентство
ще 2004 року й уже може похвалитись успішним виведенням на орбіту кількох
власних супутників. Тоді як українську космічну програму було згорнуто на довгі
роки. Все це
призвело до того, що сьогодні, на 31-му році незалежності, Україна не має
жодного свого супутника. Ще 2011-го в рамках реалізації Загальнодержавної
цільової науково-технічної космічної програми на 2008-2012 роки на орбіту
вивели національний супутник дистанційного зондування Землі «Січ-2», який
надавав інформацію, зокрема, і безпековим відомствам України. Але він припинив
роботу, оскільки минув термін придатності його обладнання і воно вийшло з ладу.
Підготовка до виведення на орбіту нового космічного апарата «Січ-2-1»
затягнулася на роки. Однією з
причин занепаду галузі фахівці називають відсутність загальної стратегії
розвитку космічної діяльності. Нищівного удару по космічних проєктах України
завдала і російська збройна агресія у 2014-му. Крім захоплених об’єктів,
виникла непроста проблема імпортозаміщення. Скажімо, відійшла в історію справа
комерційної модернізації надпотужної ракети «Сатана» в цивільну ракету-носій
«Дніпро» — всі ракети залишилися в РФ. Торік у
листопаді Державне космічне агентство України констатувало безпрецедентне
падіння виробництва — фактично вполовину. Таку цифру наводить директор Центру
досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин Бадрак у своїй розвідці
«Український космос. Чи є перспективи?», опублікованій в інтернет-виданні
LB.ua. Попри все
експерт сподівається на розвиток цієї царини: «У січні 2021-го Кабмін уже
затвердив концепцію загальнодержавної цільової науково-технічної космічної
програми України на 2021-2025 роки. Загальний обсяг її фінансування становить
30 млрд грн, із яких 15 млрд гривень має надійти з держбюджету. Фахівці галузі
небезпідставно вважають, що ухвалена концепція для Укркосмосу є першим кроком
до фактично порятунку високотехнологічного сегмента вітчизняного
машинобудування. Заплановано на основі концепції в стислі терміни завершити
розробку та нормативне затвердження Державної програми розвитку
ракетно-космічного комплексу України». Можливо, хоч
тепер для українського супутника «Січ-2-1» та інших іміджевих національних
космічних програм нарешті зажевріла надія. Версія для друку На головну |
- З повідомлень інформагентств
I одяглися, і наїлися ЧитатиВЕРЕСНЕВА інфляція становить 11% у річному
вимірі, сягнувши найвищих із 2017 року показників, повідомляє Держстат.
Споживчі ціни першого осіннього місяця зросли на 1,2%, а від початку року — на
7,5%. Найбільше з усіх категорій подорожчали яйця — на 13,6% (загалом харчі
підскочили у ціні на 1,1%, при цьому олія(!), цукор та фрукти подешевшали),
також в інфляційних лідерах послуги освіти (+13,2%) та одяг і взуття (+7,9%).
Вартість алкогольних напоїв збільшилася на 0,8%, житлово-комунальних послуг та
побутової техніки — на 0,5%. Однак транспорт подешевшав на 0,6%. Натомість у річному
вимірі найбільше зросла вартість житла, води, електроенергії, газу та іншого
палива — аж на 25,1% (блакитне паливо — +68,6%, електрика — +36,6%). Інфляція
товарів та послуг збільшилась на 16,9%, продуктів — на 13,6% (цукор додав у
ціні 88%, олія — 71,7%, яйця — 60,7%).
Отруті біля заповідника не місце ЧитатиНИНІШНІЙ рік став погибельним для 2236
птахів, із яких 850 належать до червонокнижних. Їх убила отрута для гризунів із
використанням діючої речовини «бродіфакум», котрою було протруєне зерно,
розсипане на прилеглих до заповідника «Асканія-Нова» полях, якого вони своєю
чергою наїлися. Збитків унаслідок цього завдано на майже 10 мільйонів гривень,
а загалом шкода для екосистеми непоправна. Нині у ядрі заповідника ночують 2
тисячі журавлів та 7 тисяч огирів, які літають годуватися на 40 км за його
межі. На цій території працюють багато агропідприємств. Тому влада Херсонщини
заборонила застосування засобів проти гризунів небіологічного походження у
вказаній зоні. Обласна поліція запевнила, що контролюватиме сільгоспвиробників
у цьому питанні.
Невакцинованим — обмеження ЧитатиЗА ДОБУ, 11 жовтня, виявлено 11 996 випадків
захворювання на коронавірус (із них 1262 дитини і 227 медпрацівників). Одужали
5419 хворих, 352, на жаль, померли. За даними МОЗ, 97% госпіталізованих у
вересні — не вакциновані. Мотивувати населення щеплюватися якось треба, і
вирішили робити це таким чином: із 21 жовтня міжрегіональні перевезення
пасажирів у «жовтих», «помаранчевих» і «червоних» зонах здійснюватимуться за
умови наявності у всіх водіїв, екіпажу авіатранспорту та пасажирів
вакцинаційного сертифіката чи негативного ПЛР-тесту, зробленого не пізніш як за
72 години до цього (в межах населених пунктів та областей возитимуть, як і
раніше). Також Мінохорони здоров’я затвердило перелік професій з обов’язковою
вакцинацією — це держслужбовці та викладачі. Втім, список можуть розширити.
Навіщо було виокремлювати? Читати7 ЖОВТНЯ Президент В. Зеленський таки
підписав Закон «Про запобігання та протидію антисемітизму в Україні». Цим
документом узаконюється визначення антисемітизму — це «певне ставлення до осіб
єврейського походження, яке виражається в ненависті щодо них» (утім, графи
«національність» у наших паспортах нема, отож не зрозуміло, яким саме чином на
законодавчому рівні будуть ідентифікувати походження людей). Заборонено
заперечувати Голокост, поширювати друком чи в Інтернеті антисемітські
матеріали, вбивати чи бити євреїв на основі їхнього єврейства, руйнувати
синагоги, місця поховань, пам’ятники тощо і закликати до всього
вищеперерахованого. Хто ж насмілиться, того чекає адміністративна та
кримінальна відповідальність. Документ резонансний. Зокрема, чимало експертів
не розуміють, навіщо було його ухвалювати, адже він дублює інші закони, якими
давно заборонені будь-яка дискримінація не тільки євреїв, а й усіх інших людей,
вандалізм та вбивство і заподіяння тілесних ушкоджень… Але «моновладі», мабуть,
видніше.
Перевіряють їдальні ЧитатиНЕ ВСТИГ початися навчальний рік, а у
Хмельницькому отруїлися майже 100 дітей через наявність золотистого стафілокока
в харчах, що подавались у шкільній їдальні. У МОЗ по гарячих слідах заявили, що
розпочнуть раптові перевірки дотримання санітарно-епідемічного контролю,
зазначивши, що від січня 2021-го сталася вже низка спалахів гострих кишкових
інфекцій. І ось із 11 жовтня таки стартували рейди. Міністр охорони здоров’я В.
Ляшко розповів, що працівники, в яких виявлять інфекцію, будуть відсторонені
від роботи до повного одужання. Також він поділився припущенням, що медичні
огляди могли бути підроблені, й заявив, що ті особи, які виписуватимуть
«липові» довідки без досліджень, зазнають відповідного покарання.
Автомобілів побільшало ЧитатиАСОЦІАЦІЯ автовиробників України
«Укравтопром» повідомила, що у вересні з конвеєрів зійшло понад 900 одиниць
автотранспортних засобів (809 авто та 96 автобусів) — це на 6% більше, ніж
торік. А порівняно з серпнем показник підвищився на 64% (втім, усі ці дані —
без урахування АвтоКрАЗу, який не розкриває інформації про своє виробництво з
серпня 2016 року). Загалом від початку року виготовили 6710 автотранспортних
засобів — у 2,2 разу більше, ніж торік за цей же період. Також у вересні
2021-го українці зареєстрували 54,3 тис. ввезених із-за кордону вживаних машин.
Це в півтора разу більше, ніж торік. А від початку року таких авто стало 355,6
тис., що на 47% перевищує торішній показник. Крім того, вживаних машин у 4,7
разу більше, ніж куплених нових за той самий період.
|