П’ятниця, 24 грудня 2021 року № 95 (19943)
http://silskivisti.kiev.ua/19943/print.php?n=50694

  • Обережно: шахраї

Вчасно спохопилася

Олег ГРИГОРЕНКО.

Повідомлення про новий спосіб афери з використанням ПриватБанку ширяться в інформпросторі. Можливо, історія, яка трапилася з жителькою Київщини Ганною М., стане засторогою для інших…

ЗАДЗВОНИВ мобільний телефон, і жінка відповіла на дзвінок. Невідомий чоловік привітався, звернувшись до неї на ім’я та прізвище, представився працівником служби безпеки ПриватБанку. І запитав, чому вона як клієнтка банку досі не пройшла ідентифікації особи за своїми картковими рахунками? Він назвав три види банківських карток, які має Ганна. Мовляв, рік добігає кінця, тож, якщо не зробити цього нагально, всі її рахунки «буде автоматично заблоковано».

Чоловік у слухавці так упевнено називав її конфіденційні дані, що вона навіть не засумнівалася, що їй телефонують саме зі служби безпеки названого банку. Тож запитала: «Що робити? Як пройти ідентифікацію?». Чоловік сказав, що зараз на її номер телефону має надійти СМС-повідомлення із банку з детальною подальшою інструкцією, як це зробити в будь-якому банкоматі. Ганна, начувана про телефонні афери з клієнтами банків, застережливо спробувала все ж з’ясувати, чи не шахрай, бува, їй телефонує. У відповідь чоловік назвався, повідомив свій службовий номер, попередив, що розмова записується. Говорив так упевнено, що жінці навіть стало ніяково, що сумнівалася у його «справжності».

Втім, до кінця року ще є час, тож, завершивши розмову, жінка не стала бігти до банкомата «ідентифікуватися» за інструкцією, надісланою їй у СМС. Але не минуло й тижня, як Ганні знову зателефонував усе той же нібито співробітник служби безпеки ПриватБанку. Запитав, чому вона не пройшла ідентифікації. Попередив, що без цього рахунки будуть заблоковані, ще й буде списано з кожного рахунка штраф розміром 452 гривні. «Посилаючись на таку-то постанову Кабміну від такого-то числа, він сказав, що, якщо я зараз же не дотримаюсь інструкції, надісланої мені в СМС, і не проведу ідентифікації через банкомат, він змушений буде заблокувати мої рахунки. А для розблокування мені треба буде тоді вже особисто звернутися в центральний офіс служби безпеки ПриватБанку в Дніпрі. І назвав якусь конкретну адресу», — розповідає Ганна.

Почувши про штрафи, можливість втратити доступ до своїх грошей, жінка розхвилювалася. Тим часом «працівник банку» давав вказівки. Мовляв, їй для ідентифікації потрібно вибрати банкомат, де є дві камери — спрямовані зверху і знизу, а також вказав, де є такі поблизу. Ганна, не перериваючи розмови з тим, хто телефонував, дійшла до банкомата. Вставила карту, ввела пін-код, перевірила залишок. З другої карти менеджер сказав зняти гроші та відразу ж покласти назад — на так званий транзитний рахунок. Назвав його номер та суму — 8 тисяч гривень. Уточнив, що доведеться це зробити двома транзакціями.

І тут знову жінку пройняв сумнів. І вона вже, «набравшись сміливості і впевненості», попросила цього нібито працівника назвати їй її кодове слово — інформацію, яку знають тільки вона і банк. Той відповів, що в телефонному режимі не має права повідомляти такі дані, й знову акцентував на тому, що він не просить переказувати гроші або видати йому особисту інформацію. Далі він знову почав залякувати тим, що всі рахунки заблокують і накладуть штраф.

Гроші зі своїх рахунків жінка зняла, але класти їх назад не безпосередньо, а вже через транзитний рахунок, який їй намагався продиктувати невідомий, не стала. Бо нарешті зрозуміла, що має справу з шахраями. Вона перервала розмову і не відповідала на дзвінки. А згодом вирушила у відділення свого банку, щоб розібратись у ситуації. Де, ясна річ, ні сном ні духом не відали ні про які дзвінки…

«Ледь не віддала злодіям гривні. Але все закінчилося благополучно. Проте мені не дає спокою думка, звідки ж шахраї знали, які карти у мене відкриті (номер і ПІБ б’ються по базі ФОПів). А ще — наскільки все було добре та реалістично підготовлено», — пише співвітчизниця. І резюмує: «Якщо ви думаєте, що розвід — це для інших, а ви розумний і ніколи не поведетеся, то помиляєтесь. Шахраї добре знаються на психології, і вони вчаться і розвиваються».