Вівторок, 8 лютого 2022 року № 10 (19954)
http://silskivisti.kiev.ua/19954/print.php?n=51034

Хто зупинить свавілля облгазів?

Олена КОЩЕНКО.

В Україні влаштують масові перевірки облгазів через скарги споживачів, у яких ті нарікають на взяті «зі стелі» приписки у платіжках спожитих об’ємів блакитного палива та вкрай незадовільну його якість. У декого до того ж після повірки лічильника безпідставно з’являється «космічний» борг перед газовою конторою.

Показники «зі стелі»

НАРЕШТІ Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, відреагувала на шквальний потік звернень споживачів стосовно махлювання обл-газів. Регулятор оголосив, що вирішив провести перевірки операторів газорозподільних мереж.

На сайті НКРЕКП опубліковано повний перелік облгазів, щодо яких призначено позапланові перевірки. Загалом це 29 організацій, територіальна царина діяльності яких відображає географію всієї України.

Відомо, що саме найбільше «дістало» споживачів. Скарги сиплються через те, що облгази систематично ігнорують своєчасно передані домогосподарствами показники лічильників. Натомість у квитанціях на оплату блакитного палива виставляються зовсім інші цифри — значно вищі, ніж люди фіксують в особистих інтернет-кабінетах чи передають телефоном.

Певна річ, у таких випадках споживачі передовсім скаржаться напряму — надавачеві послуги. Проте облгазам — як із гусака вода: вони й не думають коригувати показники.

Як боротись із приписками у платіжках, роз’яснено на інтернет-сторінці газопостачальної компанії «Нафтогаз України». Якщо клієнт вважає, що газорозподільна компанія (облгаз) внесла некоректні відомості про спожиті ним об’єми палива, себто коли «у квитанціях з’явилися якісь дивні дані», то «боротися з цим потрібно офіційним листом до оператора газорозподілу, запросивши звірку показників».

Однак бувалі в бувальцях користувачі неналежних комунальних послуг, яким уже доводилося щодо цього листуватися з облгазами, а потім місяцями марно очікувати, коли ж ті «зволять» відповісти, добре знають: облгази вміють відповідати на листи таким чином, що споживач ще й вийде винним. Бо суть того листування часто укладається в народну іронічну примовку на адресу споживача «сам ти нетямущий дурень».

У такому разі, або якщо оператор газорозподілу зволікає зі звіркою показників, обіцяє інвентаризацію «колись у майбутньому», а поки що вимагає платити згідно з квитанцією, необхідне втручання Національної комісії регулювання енергетики. До цього відомства також варто направити письмове звернення.

А от поради, що робити, якщо НКРЕКП не відреагує на скаргу, Нафтогаз не дає.

Наслідуючи Остапа Бендера

ТАКОЖ ошукані облгазами співвітчизники розповідають, як їм доводилося проходити мало не сім кіл пекла у боротьбі за свої права. І йдеться не тільки про приписки спожитого блакитного палива. Спритники з регіональних облгазів знають ще чимало способів, як колись казав Остап Бендер, «чесної конфіскації грошей у населення». Наприклад, можна провести повірку лічильника…

Нещодавно до редакції зателефонував мешканець одного із сіл Гадяцького району Полтавщини. Він стверджує, що газова контора ошукала його під час повірки лічильника. Ось що розповів: «Прийшли до мене з газової контори. Щось там біля лічильника повозились — я не стежив за їхніми діями. У кінці тицьнули мені під носа якогось папірця, акта про звіряння. Нічого не сказали, тільки попросили «просто підписати». І подались геть. Проте після «звірочного» візиту газовиків на лічильнику значився вже значно більший об’єм використаного газу. А потім я ще й отримав платіжку на майже 17 тисяч донарахованих гривень. Ледь інфаркт у мене не стався, адже я завше сумлінно передаю показники лічильника, боргів не допускаю. Певен, це газовики так «постарались»...».

Ще одну історію повідало журналістам подружжя Гришків, обом по 74 роки, мешкають у Харкові. Вона набула розголосу в ЗМІ завдяки правозахисникові Богданові Рабешку. 14 тисяч 678 гривень 75 копійок — таку суму до сплати виставили пенсіонерам у «Харківміськгазі». Цей борг так само з’явився після повірки лічильника. У газовій конторі чомусь вирішили, що споживачі самовільно втрутились у роботу пристрою. Тож склали акт, провели експертизу, нарахували штрафну комісію.

«Коли прийшли повіряти лічильник, який багато років ніхто з газовиків не оглядав, мене вдома не було, — розповідає Ірина Гришко. — Двері службовцям відчинив чоловік, який на одне око зовсім сліпий, а другим ледь бачить. Щось «почаклували» там і дали чоловіку на підпис три акти. Він попросив пояснити, що це за документи. Газовики сказали: «Це формальність, просто підпишіть». Чоловік так і зробив. Виявилося, це був акт, у якому йшлося про підозру у втручанні в роботу лічильника. Газовикам не сподобалась якась крапка на пломбі! Змусили незрячого чоловіка все підписати — хіба це справедливо? Далі викликали нас на комісію. Я поїхала. Мені дали на підпис документ, де йшлося про 14 із половиною тисяч гривень за 391 куб газу (так, нам порахували доплату по ціні 37 гривень 50 копійок за кубічний метр!). Я написала, що не згодна з цим формулюванням, бо нікуди не втручалась.

Із допомогою правозахисника написала скаргу в НКРЕКП, щоб нам скасували цей штраф, — відповіді треба чекати 30 днів. Якщо там не допоможуть, доведеться звертатися до суду. Я певна у своїй правоті».

Єдина управа — суд

ПРАВОЗАХИСНИКИ погоджуються, що коли лічильник потрапляє на експертизу, в ньому дуже часто «виявляють втручання в роботу», що призводить до донарахування «за необлікований об’єм газу». «Вочевидь, газові контори в такий спосіб поповнюють власні бюджети, — вважає правозахисник Богдан Рабешко. — І найчастіше — за рахунок пенсіонерів, яких простіше примусити підписати потрібний папірець».

Юристи застерігають: якщо клієнт не оскаржуватиме неправомірних дій або додаткових нарахувань з боку газовиків, то облгаз може від’єднати його від газопостачання або ж вимагати сплати боргу через суд. В абонента, який програє облгазу в суді, можуть згодом арештувати рахунки чи майно. Втім, якщо клієнт юридично підкутий і добре обізнаний зі своїми правами, то ще не відомо, за ким буде перемога в суді: за монополістом — постачальником послуги у регіоні чи за рядовим споживачем…

В Єдиному державному реєстрі судових рішень можна знайти сотні справ, коли співвітчизникам вдалося довести свою невинуватість, скасувати рішення облгазів про донарахування. І навіть відсудити в облгазів компенсацію за заподіяну моральну шкоду. Якщо впродовж 45 днів компанія не відреагує на рішення суду і не зробить перерахунку, тоді сума подвоюється. Торік НКРЕКП оштрафувала «Львівгаз» на 120 тис. грн за скаргами двох пенсіонерів зі Львівщини. Облгаз звинувачував літніх людей у несанкціонованому втручанні в роботу лічильників та виписав їм штрафи у розмірі 117 тис. грн та 20 тис. грн відповідно. Перевірка НКРЕКП виявила порушення з боку «Львівгазу», відтак комісія оштрафувала компанію. Хоча ще перед перевіркою НКРЕКП «Львівгаз» скасував нараховані штрафи для цих скаржників.

Візьміть до уваги: якщо газовики забирають лічильник на повірку, вони повинні повідомити, в який спосіб будуть транспортувати пристрій. Крім того, ви можете доставити лічильник на експертизу самостійно, а також бути присутніми на ній. Якщо такої можливості нема, слід подбати про те, аби під час експертизи була присутня уповноважена вами особа.

«Коли до вас додому прийшли представники газової служби, необхідно зафіксувати дані про них: прізвище, ім’я, по батькові, посада. Уважно дивіться, яку інформацію вписують в акт про розпломбування, — там повинна бути назва лічильника, дата виготовлення, дата останньої повірки, фактичні показники, — радить юрист Василь Пилипів. — У графі про те, чи є зовнішні ознаки втручання в роботу, має бути прочерк (якщо втручань справді не було). Також раджу робити фото- чи відеофіксацію процесу, а також демонтажу лічильника і, якщо призначать, його експертизи».

Газ може й вибухнути...

А ЩО можна сказати про якість блакитного палива, яке постачається споживачам у регіони? Та знов нічого хорошого. І тут газові контори «хімічать», ще і як!

«Газовики запевняють, що газ відповідає стандартам, а насправді прилади стоять на максимумі, лічильник крутиться, а хата все ніяк не прогрівається. А якщо і прогрівається, то довго. Раніше за нуля градусів повітря у нас конвектори на мінімумі гріли хату, а тепер трохи прикручуємо, щоб економити, і відразу стає холодно. А у 10-градусний мороз на максимальній потужності вище 17 градусів у приміщенні не буває. Хоча минулими роками навіть при мінус 20 градусах можна було швидко нагріти хату до 23 градусів», — розповіла днями редакції родина пенсіонерів із села Хоцьки Бориспільського району Київщини. Подібних скарг з усіх регіонів повно і в соціальних мережах.

Можна ще навести чимало прикладів зухвальства і свавілля облгазів. Так само, як і численні поради споживачам від правозахисників, експертів ринку та юристів. Втім, віз проблем із газопостачанням у державі буксуватиме й надалі у баговинні зловживань приватних газових компаній, які працюють на кишеню олігархів. Якщо тільки держава нарешті не наведе ладу на ринку комунальних послуг. А він, м’яко кажучи, не впорядкований. Тут фактично відсутній належний контроль, що і є причиною зловживань. Якщо таке відбувається, значить, це комусь дуже вигідно. Та не варто забувати можновладцям, що газ — речовина вибухова. І в прямому, і у переносному значеннях…