Вівторок, 10 січня 2023 року № 2 (19994)
http://silskivisti.kiev.ua/19994/print.php?n=52175

  • Візьміть до уваги

Якщо пошкодив товар у магазині

Галина ВЕРНИГОРА.

ЧАСОМ трапляється з нами, покупцями, така прикрість у магазині. Проходячи повз дощенту заставлені полиці з товаром, ненавмисно зачіпаємо його. Він тут же зсувається (бо ж стоїть на самому краєчку) і падає додолу та із брязкотом розбивається чи пошкоджується в інший спосіб. Поки ми розгублено дивимося на розбиту скляну пляшку з соусом чи тріснутий горщик для квітів, до нас уже поспішає продавець або охоронець. І з докором вимагає оплатити вартість пошкодженого товару. Що в таких випадках робити?

Перш за все, радять працівники Держпродспоживслужби, не поспішайте приймати на себе провину. Належить заспокоїтися, втамувати розпач та згадати статтю 323-тю Цивільного кодексу України, яка встановлює, що «ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник». Оскільки власником товару є магазин, то саме він і є відповідальним за товар. А тому покупець не повинен сплачувати кошти за випадково пошкоджений товар, оскільки він іще не придбав його.

У подібній ситуації на бік покупця стає і Закон «Про захист прав споживачів». Зокрема, його частиною 2-ю статті 17-ї передбачено: «Забороняється примушувати споживача придбати продукцію неналежної якості чи не потрібного йому асортименту». Розбитий товар є товаром неналежної якості та не є вашим вибором.

Отже, законодавство у цій ситуації на боці споживача. У супермаркетах зазвичай не примушують відшкодовувати вартість пошкодженого товару, просто його списують. А от у менших крамницях можна «нарватися» і на знахабнілих продавців та охоронців. Тож якщо співробітники магазину не реагують на вищевказані статті законів та все ж таки вимагають від вас сплати за розбитий товар, вимагайте скласти акт про пошкодження/знищення товару, в якому обов’язково зробіть особистий припис од руки — про те, що пошкодження сталося не з вашої вини, оскільки товар стояв неналежним чином та, якщо змога, зазначте свідків.

Тобто нічого на місці не оплачується, а тільки фіксується. А вину покупця може визнати лише суд. Відтак уже в суді магазин повинен буде довести, що ви зробили це навмисно. А такі випадки зустрічаються вкрай рідко, адже витрати магазину на звернення до суду та послуги адвоката коштуватимуть у рази більше, ніж пошкоджений товар. Тож спокійно поясніть, що заплатите лише на підставі судового рішення, якщо буде доведено вашу вину.

Якщо адміністрація/охорона магазину переходить до більш рішучих дій і взагалі не випускає вас із приміщення, слід згадати ще й про пункти 1, 4 і 5 статті 19-ї Закону «Про захист прав споживачів», у яких ідеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності. Мова про «елементи примусу, докучання або неналежного впливу, що істотно впливає або може впливати на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції». Крім того, як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати, а також вимога оплати продукції, наданої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.

У разі, коли після всіх аргументів усе ж продовжують примушувати платити за розбитий/ пошкоджений товар і відмовляються складати акт та фіксувати ситуацію на місці, сміливо викликайте поліцію.