|
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
| ||||||||
КриницяCторінку підготував Василь ПІДДУБНЯК. |
Версія для друку До списку статтей Щедрiвочки Петро ВОЙТ, письменник-краєзнавець. м. Ладижин, Вінниччина. ЯКЩО Коляда й колядки на різдвяні свята — це ще язичницькі обряди, але канонізовані церквою, то щедрівки й засівання (ті ж самі, лише за іншим календарем) взяли своїх героїв від римлян. На Щедрівки головними персонажами є Маланка та Василь. Колись на моє запитання, чи далеко ще до якоїсь події, мати з усмішкою казала: «Як від Маланки до Нового року». Маланка символізує первородність води, а Василь — молодого місяця в Новому році. Після першої хвилі дрібних щедрівників починають водити Козу вже дорослі парубки та дівки на виданні, перевдягаючись у різних міфічних героїв та виразників нечистої сили (що категорично забороняла церква!). Робили маски різних тварин і ходили від хати до хати з піснями та щедрівками. Звідсіля й пішов вираз: «водити козу». Коза брикалася, буцала щедрівників та господарів у хаті, за що її били по рогах (чи не звідси вираз: отримав по рогах?). Таку веселу новорічну компанію запрошували до хати, пригощали горілкою та давали гостинці — пироги, книші та пампушки. Водили Козу по селу до півночі, поки наставав перший день Нового року. На небі всідався новий місяць. Починався обряд засівання: «Сію, сію, посіваю, з Новим роком поздоровляю!». Засівали житом, пшеницею та всякою пашницею... Засівали зелом щедро, бажаючи гарних врожаїв, щоб худоба множилась, дітки росли здоровими, а рік був щедрим для господарів. У щедрівках ідеться про те, що у цей час до вікна «прилетіла ластівочка». Ластівочка взимку? Ніякої помилки, ніякого домислу тут немає: раніше Новий рік стрічали в березні, це самий час для ластівочки і її радісного щебету. Якщо на щедрівках було більше дівчат, то засівати ходили хлопці. Чому так? Вважалося, що рік буде щасливим, якщо першим засіє хлопець. Ото хлоп’ята й старалися засіяти господу першими, бо першим давали щедрі гостинці і навіть гроші. У деяких народних переказах є натяки, що Маланка і Василь — то прототипи Малуші (матері) і Володимира Великого — Святителя Русі. Як би там не було, але щедрівки — це більш народні святки, ніж церковні, і гуляли на них наші пращури від душі, то під одною, то під іншою господою співаючи: «Щедрик-ведрик, дайте вареник, Грудочку кашки, кільце ковбаски…». Версія для друку До списку статтей | Із джерела мудрості Іван ОГІЄНКО (1882-1972), учений-історик, поет, громадсько-політичний і
церковний діяч, митрополит Мова — це не тільки простий символ розуміння, бо вона витворюється в певній культурі, в певній традиції. В такому разі мова — це найясніший вираз нашої психіки, це найперша сторожа нашого психічного я... І поки живе мова — житиме й народ, яко національність... От чому мова завжди має таку велику вагу в національному рухові, от чому ставлять її на перше почесне місце серед головних наших питань.
|