Вівторок, 12 вересня 2023 року № 37 (20029)
http://silskivisti.kiev.ua/20029/print.php?n=53133

Паротяги мчать до перемоги

Віктор ЗЕЛЕНЮК.

Вінницька область.

 Фото: uc.od.ua.

На залізничній станції Гайворон Кіровоградської області відбувся великий паровозний фестиваль «Паротяги мчать до Перемоги». Героями дійства стали шість справжніх «гарячих» паротягів із різних куточків нашої країни.

ГУДЯТЬ, парують, виїжджають один за одним із локомотивного депо старовинні паровози. На станції їх зустрічають переодягнені в ретрокостюми чоловіки та дівчата у вишиванках. Біля кожного потяга відразу шикується довжелезна черга охочих сфотографуватися.

Фестиваль був присвячений збереженню та популяризації історичної спадщини українських залізниць, розвитку легендарної Гайворонської вузькоколійки. Серед представлених паровозів — три вузько- і три ширококолійні. Найстаріший побудований 1938-го і відновлений до робочого стану цього року силами працівників локомотивного депо Сновська. Він простояв на постаменті 20 років, а нині курсуватиме Вінниччиною.

Це загалом єдиний у світі діючий паротяг із серії «159». Також на фестивалі були вузькоколійні паровози із серії «ГР» випуску 1950-го і 1951 років та паровози, побудовані в Будапешті й на Луганському паровозному заводі 1954 року.

Відвідувачі фестивалю мали можливість покататись на всіх шести паротягах. Екскурсійні тури відбувались у кількох напрямках, серед них — до Бершаді та Джулинки, що на Вінниччині.

Відомо, що свого часу Гайворонська вузькоколійка була найдовшою в Україні. Її протяжність сягала тисячі кілометрів. На сьогодні — лише 130. Одразу за залізничним мостом у Гайвороні розпочинається Вінницька область. У тамтешніх селах не курсують автобуси, тож місцеві жителі користуються потягом, який тягне паровоз.

У рамках фестивалю проводились благодійні ярмарки на підтримку ЗСУ, фотозони, майстер-класи для дітей, художні виставки, а присутніх пригощали стравами з польової кухні. Ініціатори впевнені, що такий захід стане традиційним для України і надалі проводитиметься задля збереження залізничної ретро-техніки та відновлення вузькоколійки.