Вівторок, 18 червня 2024 року № 25 (20069)
http://silskivisti.kiev.ua/20069/print.php?n=54170

  • Запитання — відповідь

Хто має право затримувати покупців

Підготувала Ірина САЄНКО.

«Нещодавно став свідком ганебної ситуації, коли двоє охоронців супермаркету, застосувавши силу, тягнули покупця в підкомірне приміщення. Небайдужі громадяни намагалися втрутитися, хтось викликав поліцію. Чи мають право представники торговельних закладів самостійно проводити обшук, витрушувати вміст сумки та кишень потенційного (на їхній погляд) злодія? Погодьтеся, це так принизливо, коли на очах у десятків покупців охоронці демонстративно викладають на стіл твій товар іноді тільки тому, що на виході з магазину спрацювала сигналізація. Якщо хочемо жити у правовій державі, то почнімо з себе, з елементарного дотримання законів, з поваги до особистості, до оточення. Тим паче не вбачати в кожному злочинця і не брати на себе функції правоохоронних органів», — обурений поведінкою співробітників супермаркету Іван Степанович Баглій із Києва.

ТАКІ випадки справді непоодинокі. Трапляється, що така зухвала «самодіяльність» охоронців закінчується стріляниною, навіть із трагічними для обох сторін наслідками. Працівники магазинів, супермаркетів не мають жодної правової підстави не тільки затримувати покупця, а й більше, вони не мають ніяких повноважень навіть торкатися людини. І якщо у будь-якому торговельному закладі власник, директор, охоронець чи продавець захоче перевірити ваші особисті речі, спочатку попросіть його пред’явити документи на обшук. У разі відсутності таких документів працівники магазину не мають права вас обшукувати, інформують у Держпродспоживслужбі.

Вимагаючи провести обшук речей покупця без його згоди та без залучення поліції, охоронець чи інша посадова особа порушують закон. Ви маєте знати, що, відповідно до статті 29 Конституції України та статті 289 Цивільного кодексу України, кожна людина має гарантоване право на свободу та особисту недоторканність.

За виникнення конфліктної ситуації, якщо охоронець вам погрожує, застосовує силу чи не випускає з магазину, викликайте поліцію. Пам’ятайте, у разі підозри, що ви вчинили якесь порушення в магазині, або навіть якщо ви справді є порушником, то максимум, що можуть зробити охоронці чи інші працівники торговельного закладу, — це викликати поліцію. Представники поліції можуть скласти відповідний протокол і, згідно із Законом «Про національну поліцію», вимог Кримінально-процесуального кодексу та Кодексу про адміністративне правопорушення, здійснити тимчасове затримання особи.

Безумовно, охоронець має право негайно викликати поліцію за таких умов:

— на виході із супермаркету спрацювала противикрадальна рамка;

— камери стеження зафіксували, що покупець щось викрав;

— покупці помітили крадія і повідомили про це охоронця.

Радимо не потрапляти в такі ситуації. Втім, якщо в співробітників торговельного закладу виникли сумніви щодо вас, дайте їм змогу довести їхні підозри чи спростувати їх, тобто спокійно розібратися. Адже сучасні магазини зазвичай оснащені камерами спостереження і за лічені хвилини істина буде встановлена. Не варто конфліктувати, наражати на небезпеку себе й оточення за будь-якої ситуації, адже чимало проблем можна владнати і без залучення правоохоронців. Ось кілька порад, які можуть допомогти вам залагодити конфлікт мирно:

— контролюйте свої емоції, не допускайте гострих висловлювань або фізичної агресії;

— поясніть, що ви не вчинили крадіжки і не порушували правила;

— запропонуйте співпрацю та спільний розгляд ситуації із залученням адміністратора магазину.

У разі коли охоронці блокують вихід із приміщення, застосовують до вас силу, погрожують, вимагають документи чи гроші, обшукують чи оглядають ваші речі, одразу викликайте поліцію, складіть відповідну заяву, заручіться свідками і звертайтеся до суду. Подібні справи можна легко виграти, а з магазину стягнути моральну шкоду.