Вівторок, 20 серпня 2024 року № 34 (20078)
http://silskivisti.kiev.ua/20078/print.php?n=54406

  • Запитання — відповідь

Нав’язана послуга

Підготувала Ірина САЄНКО.

«При оформленні банківського рахунка представниця державної фінансової установи надто емоційно переконувала мене обов’язково оформити поліс страхування життя. Розумію, що не завадило б і справді подбати про себе, своє здоров’я, проте надмірний тиск, який чинився на мене, викликав обурення і категоричну мою відмову. Тим паче, що і певну страхову компанію мені «сватали». То чи мають право фінансисти так агресивно впарювати те, чого ти не потребуєш?» — запитує Ірина В-ко з Рівненщини.

ЯК ВІДОМО, працівники банків іноді зловживають необізнаністю клієнтів та нав’язують ті чи інші додаткові послуги, зокрема укладення договору страхування, стверджуючи, що він «обов’язковий». Під час оформлення кредиту чи відкриття рахунка часто пропонують супутню послугу — страхування. «Додаткову гарантію» у вигляді страховки можуть продавати і під час купівлі побутової техніки.

У багатьох випадках, стверджує сайт Національного банку України, це навіть створює додаткові зручності: є можливість придбати потрібні банківські та страхові послуги в одному місці. Однак обов’язковість оформлення договору страхування іноді може нав’язуватися клієнту.

Проте в деяких випадках страхування і справді є обов’язковим. Зокрема, якщо людина вирішила придбати житло в іпотеку, то квартиру чи будинок, які є предметом іпотеки, необхідно застрахувати від знищення або пошкодження. Це вимога ст. 8 Закону України «Про іпотеку». Але в такому разі банк має дати клієнту можливість обрати страховика з переліку компаній, із якими він співпрацює. Якщо працівники банку стверджують, що оформити страхування можна лише в одній конкретній страховій компанії, — це порушення прав людини як споживача фінансових послуг.

Поширеним явищем під час автокредитування є оформлення «автоцивілки» безпосередньо в банківській установі. Кожен власник авто зобов’язаний мати поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (це і є так звана автоцивілка). І хоча законодавство не вимагає від банків оформлювати такий поліс під час видачі кредиту на автомобіль, проте вони зазвичай вносять оформлення «автоцивілки» до пакета послуг.

Якщо клієнт погодився на оформлення «автоцивілки» в банківській установі, то нагадуємо, що обов’язок банку — дати змогу обрати страховика з переліку акредитованих страхових компаній (вимога ст. 20 Закону України «Про споживче кредитування»).

Коли клієнт бере кредит на купівлю автомобіля, працівники банку можуть пропонувати йому оформити КАСКО — застрахувати автівку на випадок типових транспортних ризиків, таких, як ДТП, викрадення чи пошкодження. У такий спосіб банк убезпечує себе від втрати об’єкта застави. Відмова в укладенні такого договору може бути причиною для відмови у видачі кредиту.

То в яких випадках банк може нав’язати «непотрібну» начебто страховку? Найчастіше пропонуються страхові послуги, коли клієнти беруть кредит. Нагадуємо, що страхування не є обов’язковим, якщо особа бере споживчий кредит (не автокредит чи іпотеку), відкриває рахунок, робить переказ коштів чи обмінює валюту.

Якщо ж представники фінансової установи переконали клієнта і він справді хотів би застрахуватися, йому слід обов’язково порівняти запропоновані умови з пропозиціями інших страховиків та обрати кращі умови страхування, що задовольнять його потреби.

Щоб перевірити, чи включена необов’язкова страхова послуга при відкритті банківського рахунка, потрібно уважно прочитати угоду або запитати про це співробітника фінустанови. Банкам заборонено вимагати від клієнта придбання товарів чи послуг, це не є обов’язковою умовою надання банківських послуг відповідно до ст. 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність».

Якщо працівники банку порушують права клієнта або його було введено в оману під час оформлення страхування, варто звернутися письмово спершу до фінансової установи, а затим до Національного банку.